کد خبر:8801
پ
mosalmonian_m

رحیم مسلمانیان قبادیانی دار فانی را بدرود گفت

رحیم مسلمانیان قبادیانی، استاد برجستۀ ادبیات فارسی در تاجیکستان در سن 78 سالگی دارفانی را وداع گفت.

میراث مکتوب – رحیم مسلمانیان قبادیانی، استاد برجستۀ ادبیات فارسی در تاجیکستان در سن 78 سالگی دارفانی را وداع  گفت وی . پس از تحمل سالها بیماری طولانی در شهر دوشنبه درگذشت و در آرامستان سرآسیا به خاک سپرده شد.

این استاد برجستۀ ادبیات فارسی در سال 1938 در یکی از روستاهای قبادیان تاجیکستان به دنیا آمد.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی در آکادمی علوم تاجیکستان و دورۀ فوق دکترای ادبیات را در دانشگاه مسکو گذرانید و سالها در مقام استاد دانشگاه دولتی تاجیکستان به ادبیات فارسی خدمت کرد.

رحیم مسلمانیان قبادیانی، استاد دانشگاه دولتی تاجیکستان در رشتۀ ادبیات شناسی بود که با آغاز جنگ داخلی این کشور در سال 1992 به جمهوری اسلامی ایران آمد و تا سال 2006 در این کشور زندگی کرد.

 وی در زمان حضور در ایران با مراکز ادبی و فرهنگی این کشور همکاری نزدیک داشت.

مرحوم قبادیانی به همراه شخصیتهای فرهنگی تاجیک نظیر میرزا شکورزاده در تدوین دانشنامۀ ادب فارسی و معرفی حوزۀ ادبی آسیای مرکزی در جمهوری اسلامی ایران زحمات فراوانی کشید.

این دانشنامه 20 سال پیش در مؤسسۀ فرهنگی و انتشاراتی دانشنامه در تهران منتشر و با استقبال دوستداران ادب فارسی رو به رو شد.

کتاب نطریه ادبیات زنده یاد رحیم مسلمانیان قبادیانی هم در دانشکده های زبان وادبیات و روزنامه نگاری دانشگاههای تاجیکستان به عنوان کتاب درسی تدریس می شود.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب درگذشت این استاد ادبیات فارسی را تسلیت می گوید.

منبع: رادیو تاجیکی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612