کد خبر:5994
پ
فاقد تصویر شاخص

دکتر سید غلامرضا تهامی درگذشت

دکتر سید غلامرضا تهامی، مؤلف، مترجم و ویراستار صبح امروز دهم آبان در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.

میراث مکتوب – دکتر سید غلامرضا تهامی، مؤلف، مترجم و ویراستار صبح امروز دهم آبان در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.  


دکتر سيّد غلامرضا تهامي در سال 1310 در شهر بيرجند ديده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خودش گذراند و پس از آن در سال 1331 وارد دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در همین زمینه ادامه داد.


سید غلامرضا تهامی تا اوایل دهۀ 40 ویرایش بیش از 20 عنوان از کتابهای «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» را برعهده داشت. از جمله برخی ترجمه‌ های استاد بدیع ‌الزمان فروزان فر.


فرهنگ اعلام تاریخ اسلام اثر دکتر تهامی در دو مجلد با 28 هزار مدخل و بیش از شش هزار صفحه از سوی شرکت سهامی انتشار، در اسفند 1385 منتشر شده است. این کتاب به عنوان اولین کتاب مرجع در این زمینه به زبان فارسی، در سال 1386به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شده است.


از دیگر آثار زنده یاد تهامی می توان به باروی قفقاز، دو قرن مبارزه مسلمانان قفقاز (ترجمه)، بحران فرهنگ اسلامی(ترجمه)، چین و هنرهای اسلامی (ترجمه)، سیاست و دیانت در اسراییل (ترجمه)، مسايل هنر و زيبايي‌شناسي (ترجمه) و نگارگری اسلامی (ترجمه) اشاره کرد.


زنده یاد دکتر تهامی همچنین ویرایش و نمونه خوانی برخی از آثار مرکز پژوهشی میراث مکتوب را بر عهده داشته است.


مرکز پژوهشی درگذشت استاد دکتر سید غلامرضا تهامی را به خانوادۀ آن مرحوم و جامعۀ علمی و فرهنگی کشور تسلیت می گوید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612