کد خبر:6996
پ
فاقد تصویر شاخص

دربارۀ چند واژه از ارشاد الزراعه اثر ابونصری هروی

ارشاد الزراعه کتابی است از قاسم بن يوسف ابونصری هروی که در سال 921 هجری قمری در هرات نوشته شده است.

اارشاد الزراعه کتابی است از قاسم بن يوسف ابونصری هروی که در سال 921 هجری قمری در هرات نوشته شده است.


موضوع اين کتاب، کشاورزی و باغبانی در هرات و نواحی آن است و يک مقدمه و هشت روضه ( = فصل) دارد. مؤلف در مقدمۀ کتاب، که پیش درآمدی مناسب برای ورود به روضه هاست، سعی کرده تبحر خود را در رعايت انواع تکلف های زبانی و ادبی نشان دهد، اما نثر روضه ها تا حد زيادی صورت نوشتاریِ گفتارهای کشاورزان و باغداران هرات است و در آن تعداد قابل توجهی لغت و اصطلاح ديده می شود که در فرهنگ های فارسی ثبت نشده اند.


اارشاد الزراعه در سال 1346 به اهتمام و تصحیح محمد مشیری در انتشارات امیرکبیر چاپ شده است. مصحح در پايان کتاب، فهرستی از لغت ها  و اصطلاحات متن را به دست داده است. متأسفانه تعدادی از واژه های دشوار کتاب در اين فهرست ثبت و ضبط نشده، جلوِ چند کلمه نوشته شده «در فرهنگها پیدا نشد» و معنی ارائه شده برای برخی دیگر نیز نادرست است.


اين مقاله می کوشد معنا و مفهوم شماری از کلمه های مبهم و ناشناختۀ ارشاد الزراعه را روشن کند.


متن کامل این مقاله نوشتۀ محسن صادقي محسن آباد که در تازه ترین شمارۀ فرهنگ نویسی (جلد نهم، پیاپی 9، اردیبهشت 1394 ) منتشر شده است اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612