کد خبر:41217
پ
1359396

«حماسه هفت قلعه» منتشر شد

ترجمه فارسی حماسه منثور «هفت قلعه» با تصحیح میلاد جعفرپور به بازار آمد.

میراث مکتوب- این کتاب یکی از حماسه‌های منثور کهن ادب عربی به شمار می‌آید و گزارش آن بر اساس ژرف‌ساخت تاریخی مجاهدات امام علی (ع) علیه یهودان خیبر ترتیب داده شده، با این تفاوت که ابوالحسن بکری در روساختی کاملاً مخیّل و ابداعی، علی (ع) را در این روایت در مقابل شیطان و بت‌پرستان قرار می‌دهد و ایشان به‌تنهایی و در هیئت عیاران، از مسیر هفت قلعه عبور و بر هفت پهلوان بت‌پرست هضّام بن جحّاف و جنود اجنّه غلبه می‌کند و روایت با گریز شیطان و فتح هفت قلعه پایان می‌پذیرد.

تا امروز چندین دست‌نویس منثور و منظوم از ترجمه فارسی آن بر جای مانده و بنابر قراین، گویا نخستین برگردان فارسی آن در دوره سلطان حسین صفوی و به تشویق مراجع شیعی آن عصر با عناوین مختلفی چون «مَسرةالشیعه» و «غزوةالمجاهدین» به دست داده شده است.

این تک‌نگاری، نخستین روایت مستقل موجود از آزمون هفت‌خان در ادبیات فارسی و عربی است که مضمون نادر پهلوان‌بانو هم در آن برجسته است.

مشخصات ممتاز هفت‌قلعه و قدمت آن سبب شده تا این حماسه در کنار قرینه منظومش علی‌نامه، از نمونه‌های موفق نخستین حماسه‌های منثور شیعی فارسی به شمار رود.

نشر سنگلج اخیراً «حماسه هفت قلعه» را در ۶۱۲ صفحه و با قیمت ۶۵۰ هزار تومان عرضه کرده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612