پ

حضور هیئت بنیاد علمی پژوهشی ماتناداران در میراث مکتوب

میراث مکتوب- بعدازظهر امروز دوشنبه 9 بهمن‌ماه 1402، هیئتی از بنیاد علمی پژوهشی ماتناداران (مسروپ ماشتوتس) با حضور در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، طی نشستی با مدیرعامل و کارشناسان این مؤسسه و دیگر میهمانان میراث مکتوب به بحث و تبادل نظر در مورد فعالیت‌های علمی مشترک پرداختند.
از هیئت ارمنستانی آقای آرایک خزمالیان، رئیس بنیاد علمی پژوهشی ماتناداران نسخ خطی کهن با عنوان «مسروپ ماشتوتس»، آقای هایک هامبارزومیان، معاون انتشارات بنیاد ماتناداران، خانم ایوت تجریان، محقق و متخصص نسخ خطی کهن ماتناداران، خانم سونا بالویان، رئیس بخش بازاریابی بنیاد ماتناداران، آقای گاریک گریگوریان، کاردار سفارت جمهوری ارمنستان، دبیر دوم، و آقای نورایر محرابیان، مترجم سفارت در این نشست حضور داشتند.
دکتر اکبر ایرانی، محمد باهر، علی صفری آق‌قلعه، دکتر گودرز رشتیانی، دکتر سید سعید میرمحمدصادق، عمادالدین شیخ‌الحکمایی، زینب پیری، دکتر جواد مرشدلو و دکتر تورج خسروی دیگر حاضران در این نشست بودند.

در ابتدای جلسه دکتر اکبر ایرانی، به معرفی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و فعالیتهای آن پرداخت و نامه آقای نورایر باباجانیان را که پیشتر در هشتاد و سومین محفل ماهانه میراث مکتوب قرائت شده، برای حاضران خواند.
در بخشی دیگر از این نشست، بنیاد علمی پژوهشی ماتناداران (مسروپ ماشتوتس) از سوی مدیر این بنیاد آرایک خزمالیان و خانم دکتر تجریان معرفی شد.
در ادامه دیگر حاضران در نشست نیز به بیان مطالب خود پرداختند و دربارۀ زمینه‌های همکاری های مشترک، همچون چاپ و انتشار کتاب و مقاله و اسناد کتابخانۀ ماتناداران، برگزاری نشست، کنفرانس و کارگاه در حوزه‌های مشترک، متون و ایران شناسی، ظرفیت‌های دو طرف برای همکاری های دیگر و ثبت مشترک آثار در حافظۀ جهانی یونسکو بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در پایان نیز هدایایی از آثار مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب به رسم یادبود به اعضای هیئت ارمنستانی اهدا شد.

گفتنی است مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب پیش از این نیز فعالیت‌هایی در حوزه‌های مرتبط با ارمنستان انجام داده که از جمله می‌توان به چاپ و انتشار بخشی از جغرافیای حافظ ابرو (ج2)، چاپ و انتشار کتاب چین‌نامه [گزیدهای از اوضاع چین و مردم این سرزمین]، چاپ و انتشار کتاب جامع‌التواریخ (افرنج و پاپان و قیاصره)، چاپ و انتشار فهرست نسخه‌های خطی فارسی و عربی کتابخانۀ فردوسی، کـالـج وادام (Wadham) دانشگـاه آکسفـورد (مجموعـه میناسیان)، چاپ و انتشار همایون نامه، چاپ و انتشار ضمیمۀ شمارۀ 12 فصلنامۀ آینۀ میراث: «گنجینه‌های دست‌نویس اسلامی در ورارود و قفقاز»، برگزاری نشست «نسخه های خطی فارسی موزۀ ماتناداران ارمنستان و معرفی نسخه ای نفیس از شاهنامه» (نشست 95 میراث مکتوب)، و همکاری در برگزاری نشست «تقویم ایرانی و عربی به روایت آنانیا شیراکی، مورخ ارمنی قرن اول هجری» با سخنرانی دکتر گریگور بروتیان (پژوهشگر رصدخانۀ بیوراکان ارمنستان) در ۷ آذر ۱۳۹۷، با همکاری پژوهشکدۀ تاریخ علم، اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612