کد خبر:41514
پ
B14051403Farhang-1200×675-2

جلد دوم «فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی»

کتاب «فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۰۰-۱۳۱۰)» تألیفِ سعید رفیعی خضری منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب «فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۰۰-۱۳۱۰)» تألیفِ سعید رفیعی خضری منتشر شد. این کتاب جلد دوم از دفتر اول این مجموعه است و به همّت گروه نشر آثار فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب حاضر در بردارندۀ اصطلاحات زبانی در ادبیّات داستانی و نمایشی در دوران پس از جنگ جهانی اوّل و دورۀ پهلوی اول است. در مقدمۀ این کتاب آمده است: «اصطلاحات زبانی اجمالاً واحدهایی واژگانی هستند که در زبان عام معنای استعاری، مجازی و کنایی یافته‌اند. این واحدها در قالب واژه یا عبارت نمود می‌یابند. اصطلاحات زبانی کم‌وبیش در همۀ گونه‌های زبانی دیده می‌شوند، امّا بیشتر به گونۀ عامیانه تعلّق دارند. تناظر لفظ له لفظ آن‌ها در زبان‌های دیگر، به ویژه اگر به فرهنگ بیگانه متعلّق باشند عموماً وجود ندارد.»

نویسنده سپس مراحل تاریخی در مطابقت با سیر تحوّل اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی ایران را به سه دوره تقسیم می‌کند که عبارتند از: دورۀ بیداری مشروطیّت و پس از انقلاب (۱۳۰۰-۱۳۵۰)، دورۀ پس از جنگ جهانی اوّل و سال‌های سلطنت رضا پهلوی (۱۳۰۰-۱۳۱۰) و دنبالۀ سلطنت رضا پهلوی (۱۳۱۰-۱۳۲۰).

پیکرۀ این کتاب به دو بخش آثار داستانی و نمایشی دسته‌بندی شده است و اساس کار آن بر سابقه‌ای نهاده شده است که با فرهنگ فارسی عامیانه، از دستاوردهای زنده‌یاد ابوالحسن نجفی، پیوند دارد. آن طور که نویسنده نیز در مقدمۀ کتاب تأکید دارد، می‌توان آن را ادامه و تکلمۀ کار ابوالحسن نجفی در نظر گرفت. بدنۀ این فرهنگ فارسی البته تنها محدود به اثرآفرینان تهرانی نشده است.

دفتر اول از جلد دوم کتاب فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۰۰-۱۳۱۰) مداخل و شواهدی از ۱۲ اثر داستانی و نُه اثر نمایشی وجود دارد. همچنین برای هر اصطلاح زبانی تعریف داده شده است هرچند که سرواژه‌ها تعریف نشده‌اند مگر آنکه در نقش اصطلاح زبانی ظاهر شده باشند، برای هر اصطلاح زبانی نیز شاهد از مأخذ آن نقل شده است.

کتاب فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۰۰-۱۳۱۰)، تألیف سعید رفیعی خضری در ۳۹۳ صفحه و به قیمت ۲۸۵هزارتومان در نشر آثار فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب با کتاب‌فروشی فرهنگستان (شمارۀ ۸۸۶۴۲۴۹۷ / آقای عفیفی ۰۹۱۲۶۹۴۷۱۴۴) تماس بگیرند.

فرهنگ اصطلاحات زبانی در ادبیات داستانی و نمایشی

منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612