کد خبر:6039
پ
فاقد تصویر شاخص

تقدیر از سردبیران گزارش میراث و آینۀ میراث در نشست هم اندیشی مسئولان خانۀ کتاب و اصحاب رسانه

آیین تکریم و تجلیل از سردبیران و خبرنگاران حوزۀ کتاب صبح امروز 27 آبان به همت مؤسسۀ خانۀ کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

میراث مکتوب – آیین تکریم و تجلیل از سردبیران و خبرنگاران حوزۀ کتاب صبح امروز 27 آبان به همت مؤسسۀ خانۀ کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.


مجید غلامی جلیسه، دبیر کمیته فعالیت‌های کتاب مؤسسه خانه کتاب در این مراسم ضمن گرامیداشت بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و خوش آمدگویی به سردبیران و خبرنگاران حوزه کتاب، اظهار کرد: بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین رسته‌ها و بخش های جامعه در حوزه کتاب، نشریات، جراید و خبرگزاری‌های کتاب است.

وی ادامه داد: این نشریات، جراید و خبرگزاری‌های کتاب هستند که جریان کتاب را به حرکت هرچه بیشتر وا می‌دارند و سعی می‌کنند که جامعه فرهنگی بیش از پیش با کتاب مأنوس شود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی موسسه خانه کتاب تاکید کرد: خانه کتاب، هفته کتاب را بیشتر بهانه‌ای برای هم اندیشی و هم افزایی علاقه‌مندان حوزه کتاب می‌داند تا به نوعی بتواند از تمامی افرادی که در طول یک سال به کتاب زندگی بیشتر بخشیدند و نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه د جامعه داشتند، تشکر کند.

در ادامۀ این نشست سردبیران نشریات و خبرگزاری‌های حوزه کتاب و رسانه به بیان مشکلات و دیدگاه‌های‌شان پرداختند.
 


هفته کتاب تنها یک حرکت نمادین نباشد


دکتر مجدالدین کیوانی، سردبیر دوفصلنامۀ علمی – پژوهشی آینۀ میراث در این نشست با بیان توضیحاتی دربارۀ این نشریه گفت: یکی از مجلات معتبر و نسبتاً پرسابقه در حوزۀنقد و بررسی نسخ خطی و نقد کتاب مجلۀ آینۀ میراث است. بنده چند سالی می شد که با مرکز پژوهشی میراث مکتوب همکاری داشتم تا اینکه حدود یک سال قبل مسئولیت سردبیری  مجلۀ آینۀ میراث به عهدۀ اینجانب گذاشته شد.


وی افزود: آنچه به وضوح در مرکز میراث مکتوب قابل مشاهده است، این است که گردانندگان و همکاران  این مرکز مانند یک خانواده در کنار هم کار می کنند و احساس همدلی بسیاری در میان این عزیزان دیده میشود.


دکتر کیوانی جلسۀ هم اندیشی رسانه های حوزۀ کتاب را فعالیتی مثمر در پیشرفت اطلاع رسانی در حوزه کتاب و کتاب خوانی دانست و گفت زمانی که می گوییم «هم اندیشی» معنایش ظاهراًاین است که قصد داریم دربارۀ مسائل و معضلات خاصی هم فکری کنیم تا راه حل هایی برای آن مسائل پیدا کنیم؛ هدف از اندیشیدن نیز همین است. پس وقتی به هم اندیشی دعوت می شویم حتماً مسائلی در میان است که باید جواب هایی برای آنها بیابیم. این است که بنده معتقدم اول باید ببینیم مسائل کتاب و نشردقیقاًچیست. چه بهتر که پیش ز هر جلسۀ هم اندیشی شرکت کنندگان دقیقاً بدانند دربارۀ چه مسائلی باید بیندیشند والاّ بیشتر وقت جلسه با حرف های حاشیه ای ،تکراری، وگاه کاملاً بی ربط به هدر می رود. اظهار نظر های ناپخته،آنی و بلاتأمل نمی تواندچندان کارساز و راهگشا باشد. بحث ها باید منطقاً به هم پیوسته، هدفمند و سنجیده باشدو مصداق الکلام یجرّ الکلام نباشد.


 



 


سردبیر دوفصلنامۀ علمی – پژوهشی آینۀ میراث در ادامه، هفتۀ کتاب را فرصتی برای نشان دادن اعتبار کتاب دانست منتها تآکید کرد که این فقط می تواند حرکتی نمادین تلقی شود و بس؛ این کافی نیست، نماد نمی تواند جای عمل را بگیرد. زیرِ این اقدام نمادین لازم است ببینیم چکار باید کرد که هفتۀ کتاب در عمل هم مناسبت و معنای واقعی و درخوری پیدا کند. برای آنکه بدانیم چه کارهایی برای حصول این مهم می توان کرد مقتضی است مقولات مسائل نشر و کتاب را مشخص نماییم. از لابلای اظهارات بعضی از حاضران عزیز بر می آید که ما با یکی دو مسئله مواجه نیستیم؛ انبوهی از مسائل وجود دارد که باید بسته به ماهیتشان از هم تفکیک و مقوله بندی شوند: مسائل کتابداری، مسائل مدیریت وویراستاری مجلات،تعامل میان مجلات و نویسندگان و مترجمان، نقش ناشران در تقویت یا تضعیف کمّی و کیفی کتاب، نحوۀ حمایت از حقوق مؤلفان و مبارزه با کتاب سازی و سرقات ادبی و انتحال و مقولات دیگر که هر کدام نیازمند بررسی و ریشه یابی جداگانه است.


وی افزود: یکی از مشکلات کار نشر نبودِ بانک اطلاعاتی  است، یعنی مخزنی از تجربه های عملی دیگران که می تواندبرای تازه واردان به عرصۀ نشر بعضاً راهگشا باشد. متأسفانه ثبت و ضبط دقیق و تفصیلی آنچه در نشست هایی از نوع این جلسات هم اندیشی ما بیان می شود، معمول نیست و چندان جدی گرفته نمی شود.وجود چنان بانکی می تواند کمک کند که ما حرف های گفته شده را باز تکرار نکنیم و زمانی که دور هم جمع می شویم  بر پایۀ گفته شده ها سخن نو و راه عملی جدیدی ارائه  کنیم؛ درواقع بر پایۀ تجارب گذشتگان و دیگر هم روزگاران خود قدم های تازه ای برداریم.در این امر مهم رسانه های همگانی در رسانیدن مسائل و معضلات عرصۀ نشر به گوش جامعه نقش مهمی می توانند ایفا کنند.


دکتر کیوانی به مسئله تلخ کتابسازی و سرقت ادبی اشاره کرد و گفت مشکلی که هم اکنون گریبانگیر صنعت نشر کشور است و هر روز ابعاد گسترده تری پیدا می کند  کتابسازی و تجاوز به حقوق اهل قلم   است. عده ای کتابهایی را بر می دارند و عملاًاسم کسانی را که زحمت اصلی را کشیده حذف می کنند و کتاب را به نام خود به چاپ می رسانند. متأسفانه مرجعی نیز به این موضوع رسیدگی نمی کند.


سردبیر دوفصلنامۀ علمی – پژوهشی آینۀ میراث در پایان هم شرکت مطبوعات را در حوزۀ مسائل نشر و همدلی با ارباب قلم گامی در جهت بهبود فضای علمی مطبوعات کشور دانست.


تقدیر از سردبیران نشریات فرهنگی


در پایان این مراسم از دکتر مجدالدین کیوانی، سردبیر دوفصلنامۀ علمی – پژوهشی آینۀ میراث، دکتر اکبر ایرانی سردبیر دوماهنامۀ گزارش میراث، دکتر سعید عریان سردبیر مجله نامۀ بهارستان، عبدالحسین طالعی سردبیر نشریۀ کتاب شیعه، هرمز همایون‌پور سردبیر فصلنامۀ نقد و بررسی کتاب تهران، حسن محمودی دبیر سرویس ادب و هنر روزنامه فرهیختگان و محسن حدادی هفته ‌نامۀ خبری ـ تحلیلی کتاب (سام) تجلیل  شد.


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612