کد خبر:9981
پ
فاقد تصویر شاخص

تصحیح متن؛ گام اول در علم ادبیات

هنگامی که دورۀ قاجار و حکومت آن با همۀ نشیب ها و انحطاط و ابتذال خود از هم پاشید، نوزایی و چراغ روشنگر آن، کالا و محصول جدیدی از علم را عرضه کرد.

میراث مکتوب – هنگامی که دورۀ قاجار و حکومت آن با همۀ نشیب ها و انحطاط و ابتذال خود از هم پاشید و عصر تاریک آن با دمیدن نفس انقلاب مشروطه، جانی دیگر به پیکر تنومند فکر و فرهنگ ایرانی بخشید، نوزایی و چراغ روشنگر آن، کالا و محصول جدیدی از علم را عرضه کرد. در دورۀ قاجار، جامعۀ ایران لرزید و لرزش دل و دست خود را در همۀ عرصه های ممکن زندگی از نان تا تکنیک و ماشین و اخلاق تا سیاست و اجتماع حس کرد. این ها توصیف واقعیات آن عهدند که وارونگی ارزش ها، شکست های پی در پی غرق در حرم را که با «شهنشاه نامه» لاپوشی می کرد و دیگری، به قحطی گرسنگی مردم هیچ وقعی نمی گذاشت و در سیر فرنگ خود در جستجوی شکار برای آن حرم بود.

متن کامل این مقاله نوشتۀ یدالله نصراللهی که در یادنامۀ استاد فقید دکتر رشید عیوضی با عنوان «پیر گلرنگ» منتشر شده است اینجا مطالعه کنید. این یادنامه به اهتمام محمد طاهری خسروشاهی از سوی نشر کتابخانۀ تخصصی ادبیات به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612