کد خبر:9093
پ
onsori

تصحیح بیت هایی از دیوان عنصری

از دیوان عنصری، ملك الشعرای دربار محمود غزنوی، تاكنون دو تصحیح منتشر شده است، ولی به سبب آنكه نسخه های دیوان او نسخه های معتبری نیستند، در این دو تصحیح دیوان او هم ناگزیر اشتباهاتی راه یافته است.

میراث مکتوب – از دیوان عنصری، ملك الشعرای دربار محمود غزنوی، تاكنون دو تصحیح منتشر شده است، ولی به سبب آنكه نسخه های دیوان او نسخه های معتبری نیستند، در این دو تصحیح دیوان او هم ناگزیر اشتباهاتی راه یافته است.

در این جستار به بررسی و تصحیح بیت هایی از دیوان او پرداخته میشود كه در چاپهای یحیی قریب و محمد دبیرسیاقی به نادرست تصحیح شده اند. اساس كار استفاده از همان دستنویس هایی است كه این دو مصحح از آنها در تصحیح خود بهره برده اند و گذشته از آنها، دستنویسی دیگر نیز كه از دستنویس های مورد استفاده این دو مصحح كهن تر است، برای رسیدن به صورت درست بیت به كار خواهد رفت. بیشتر اصلاحات بر اساس ملاك های دستوری و معنایی و با توجه به قراردادهای شعر كهن فارسی، به ویژه شیوه های قافیه بندی و صنعت پردازی، انجام یافته است.
متن کامل این مقاله به قلم راضيه آباديان که در دو فصلنامۀ پژوهشهای ايران شناسي (سال پنجم، شمارۀ 1، بهار و تابستان 1394) منتشر شده است اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612