کد خبر:8441
پ
parisye

تصحیحات استاد احمد مهدوی دامغانی بر چاپ مسائل پاریسیه

آنچه در ادامه می آید تصحیحات استاد احمد مهدوی دامغانی بر چاپ مسائل پاریسیه (یادداشتهای علامه قزوینی به کوشش استادان ایرج افشار و علی محمد هنر) است.

میراث مکتوب – آنچه در ادامه می آید تصحیحات استاد احمد مهدوی دامغانی بر چاپ مسائل پاریسیه (یادداشتهای علامه قزوینی به کوشش استادان ایرج افشار و علی محمد هنر) است.

استاد مهدوی دامغانی در مقدمۀ این نوشتار می نویسد:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

روان پاک ایرج افشار نازنین شاد باد و خداوند متعال به لطف خود به او که عُمر پربرکتش را در ترویج فرهنگ ایران اسلامی صرف فرمود جزای خیر و عُلُوّ درجات قرب را مرحمت فرمایاد و مرحوم آقای علیمحمد هنر را بیامرزاد و نامش را به برکت زحمتی که در همکاری با حضرت افشار در فراهم آوردن و نشر مسائل پاریسیه کشیده است باقی بداراد.

در وصف زحمت و جدیّتّی که شادروان افشار در فراهم آوردن و نشر مسائل پاریسیه مرحوم مبرور علامۀ عالی مقام قزوینی قدّس الله روحه تحمّل فرموده است، شاید این بیت عربی، آن را بیان کند که:

یَری النّاسُ دُهناً فی قواریرَ صافیا             ولم یَدرِ ما یَجرِی علی رأسِ سِمسِمِ

مردمان روغنی صاف و شفاف را در شیشه ها می بینند ولی نمی دانند که بر سر کنجد چه گذشته (تا چنان روغنی از آن کشیده شود). براستی که این بیت وصف الحال مرحومان افشار و هنر رحمة الله علیهما است.

اغلاط مطبعی در مطبوعات فارسی عموماً، و خصوصاً در عبارات عربی واردۀ در آن فراوان است. لزوم صیانت نام نامیِ حضرت علامه قزوینی، و جناب ایرج افشار رحمةالله علیهما نیز ناچیز را وادار ساخت که تا آنجا که به چشم ضعیفش رسید اغلاط مطبعی چهارجلد مسائل پاریسیه را تصحیح کند و برای آنکه این تصحیحات از حروف چینی مصون ماند، استدعا کرده است که این تصویبات به همین صورت که نوشته ام چاپ افست شود.

امیدوارم خوانندگان محترم از نیّتِ خیر این فقیر سوء تعبیری نفرمایند و او را خدای نخواسته به خودنمایی و فضل فروشی و ملانقطی گری متهم نسازند. زحمت و همّت فاضل ارجمند گرامی آقای دکتر میلاد عظیمی دامت افاضاته مأجور باد انشاءالله. و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیّدنا محمّد و الله الطاهرین.

احمد مهدوی دامغانی

1392/12/22

متن تصحیحات استاد احمد مهدوی دامغانی بر چاپ مسائل پاریسیه را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612