کد خبر:22549
پ
Neshast-59-irani-b

تصحيح متن، يك مهارت، يك هنر و يك تخصص است

دكتر اكبر ايراني در پنجاه و نهمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: تصحيح متن، يك فن، يك مهارت، يك هنر و يك تخصص است.

ميراث مكتوب- دكتر اكبر ايراني در پنجاه و نهمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت:  تصحيح متن، يك فن، يك مهارت، يك هنر و يك تخصص است.
مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب، در نشستي با عنوان« اصول ساختارشناسي و تأويل متون با نگاهي به مثنوي معنوي» كه روز دوشنبه 15 مرداد ماه 86 در اين مركز برگزار شد، افزود: با توجه به اينكه امسال را سال بزرگداشت مولانا اعلام كردند، اين سومين نشستي است كه ما درباره مولانا برگزار مي كنيم. مركز پژوهشي ميراث مكتوب، عمده كاوش را در تحقيق و پژوهش و تصحيح متون كهن قرار داده و تاكنون در 180 جلدي كه منتشر كرده ايم، به اين سمت حركت كرده كه راههاي استاندارد شدن شيوه هاي تصحيح متون را به نحواكمل، به آن برسيم و الان، در شيوه نامه هايي كه براي محققين و علاقه مندان به تحقيق متون، چاپ كرده ايم و شيوه نامه هايي را كه در دست داريم، راههايي را هموار كرده و مي توانيم كمك خوبي براي علاقه مندان، در اين حوزه باشيم.

وي ادامه داد: نكته اي كه به آن كم تر توجه شده، مباحث متن پژوهي است. تصحيح متن، يك فن، يك مهارت، يك هنر و يك تخصصي است كه بر اساس شيوه هايي كه چه علما داشتند، چه متشرقين و چه بزرگاني چون علامه قزويني، متن، متناسب با آن شيوه ها بايد تصحيح مي شده، منتها كمتر به محتواي علمي، تاريخي، ادبي و مباحث آن اثر توجه مي شده است. ما به اين نتيجه رسيديم كه يك گروه پژوهشي در حوزه متن پژوهي راه اندازي كنيم، براي اينكه ارزشهاي محتوايي و ساختاري متن را بتوانيم بيان كنيم. يكي از شاخص هايي كه در واقع اين مركز را با مراكز ديگر متفاوت كرده، همين بحث توجه به شاخصه هاي متني است كه محقق و مصحح را وامي دارد به اينكه، در مورد نكات اصلي متن، تحقيق كند و به آن بپردازد، حالا چه متن بحث نسخه شناسي و كديكولوژيك باشد و چه بحث ساختاري و مباحث محتوايي اثر.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612