کد خبر:24733
پ
۴۳۰۸۸۹۳-۳

تراژدی قدرت در شاهنامه

میراث مکتوب- نشر نیلوفر پنجمین چاپ کتاب «تراژدی قدرت در شاهنامه» اثر زنده‌یاد مصطفی رحیمی را در ۲۵۵ صفحه و بهای ۱۲۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۶۹ به بهای ۱۵۰ تومان منتشر شده بود. چاپ پیشین یعنی چهارم آن نیز سال ۱۳۹۷ به بهای ۲۷ هزار تومان در دسترس مخاطبان […]

میراث مکتوب- نشر نیلوفر پنجمین چاپ کتاب «تراژدی قدرت در شاهنامه» اثر زنده‌یاد مصطفی رحیمی را در ۲۵۵ صفحه و بهای ۱۲۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۶۹ به بهای ۱۵۰ تومان منتشر شده بود. چاپ پیشین یعنی چهارم آن نیز سال ۱۳۹۷ به بهای ۲۷ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کتاب در دو بخش نوشته شده است. رحیمی در بخش اول، قدرت را تعریف می‌کند. وی در این بخش به ارتباط میان قدرت و فساد و قدرت و خرافات می‌پردازد. سپس درباره عشق و خودخواهی و دشواری تمیز دادن میان آنها در انسان قدرت‌طلب سخن می‌گوید. همچنین او دروغ را به عنوان ابزاری برای کسب قدرت معرفی می‌کند و در نهایت از مطالب بخش اول نتیجه می‌گیرد که قدرت اگر دست یک نفر باشد، شر است و از او حاکمی مستبد می‌سازد. نویسنده در بخش دوم، دو داستان شاهنامه را بررسی کرده و از آنها به عنوان شاهد مثال برای اثبات مطالب بخش اول استفاده می‌کند.

مصطفی رحیمی به سال ۱۳۰۵ در نائین متولد شد و از جمله آثارش می‌توان به تالیف «یاس فلسفی»، «گذر از فرهنگ بازرگانی»، «دمی با دشتی»، «آزادی و فرهنگ» و «مارکس و سایه‌هایش» و ترجمه «اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر» ژان پل سارتر، «ادبیات چیست؟» ژان پل سارتر (ترجمه به همراه ابوالحسن نجفی)، نمایشنامه‌های «ننه دلاور و فرزندان او» و «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» هر دو از برتولت برشت، «تعهد اهل قلم» آلبر کامو، «نقد حکمت عامیانه» اثر سیمون دوبوار، «مجازات اعدام» اثر مارک آنسل، «حقوق و جامعه‌شناسی» گزیده و ترجمه مقالاتی از گورویچ و دیگران، «دیالکتیک» اثر پل فولکیه اشاره کرد.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612