کد خبر:6193
پ
فاقد تصویر شاخص

تذکرۀ شعرای معاصرین دارالایمان قم

بنیاد قم پژوهی با همکاری کتابخانۀ بزرگ و گنجینۀ جهانی مخطوطات اسلامی حضرت آیة الله العظمی مرعشی نجفی (ره) کتاب تذکرۀ شعرای معاصرین دارالایمان قم را منتشر کرده است.

میراث مکتوب – بنیاد قم پژوهی با همکاری کتابخانۀ بزرگ و گنجینۀ جهانی مخطوطات اسلامی حضرت آیة الله العظمی مرعشی نجفی (ره) کتاب تذکرۀ شعرای معاصرین دارالایمان قم را منتشر کرده است.


تذکرۀ شعرای معاصرین دارالایمان قم نوشتۀ علی اکبر فیض قمی (1245 – 1312) تنها تذکرۀ مستقل شعرای قم است. علی اکبر فیض در این کتاب کوشیده است شعرایی را که از سال تولد آنها تا اواخر عمر می زیسته اند با نمونۀ اشعار آنها معرفی کند.


در کتاب حاضر اغلب شاعرانی که معرفی شده اند، فاقد دیوان شعر بوده و چندان مشهور نیستند. از این کتاب دو نسخه، هر دو به خط نویسنده، با شمارۀ 145 و 146 در کتابخانۀ مرحوم والد نگهداری می شود. نسخۀ اول دارای 18 برگ و تاریخ کتابت آن 1277 قمری و نسخۀ دوم شامل 263 برگ و بدون تاریخ کتابت است. تحقیق کتاب حاضر، چنان که در مقدمۀ کتاب بیان شده بر اساس دو نسخه است.


نویسندۀ این کتاب، ادیب و دانشوری سختکوش و شناخته شده است که هم دستی در قم شناسی داشت و هم دستی در شعر و ادب. از میان آثار وی چند جُنگ در کتابخانۀ مرحوم والد وجود دارد. علاوه بر این یکی از مهم ترین آثارش ، یعنی قم در قحطی بزرگ 1288 قمری به اهتمام کتابخانۀ آیة الله العظمی مرعشی نجفی منتشر شده است.  به رغم اینکه میرزا علی اکبر فیض پژوهش دربارۀ قم را مد نظر داشت ، اما اهل تهران بود و از رجال دورۀ ناصری به شمار می آمد.


وی پس از درگذشت فتحعلی شاه همراه پدر و عمویش که هر دو از معاریف بودند به قم آمد. وی مشرب عرفانی داشت و شعر نیز می سرود و از خوشنویسان چیره دست بود.


در آغاز این کتاب پس از بیان احوال و آثار مؤلف، مختصات و فواید اثر (فواید زبانی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، اخلاقی)، معرفی نسخه ها به مهم ترین تذکره های معاصرین دارالایمان قم و تذکرۀ مختصر شعرای قم اشاره شده است.


تذکرۀ شعرای معاصرین دارالایمان قم با مقدمه و تصحیح علیرضا فولادی و تعلیقات و فهارس رقیه فراهانی منتشر شده است.


علی اکبر فیض، تذکرۀ شعرای معاصرین دارالایمان قم، مقدمه و تصحیح: علیرضا فولادی، تعلیقات و فهارس: رقیه فراهانی، قم، بنیاد قم پژوهی با همکاری کتابخانۀ بزرگ و گنجینۀ جهانی مخطوطات اسلامی حضرت آیة الله العظمی مرعشی نجفی، 848 صفحه، 1393

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612