کد خبر:6032
پ
فاقد تصویر شاخص

تجلیل از مصحح کتاب خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش شیراز و نواحی آن) در همایش نویسندگان جوان کشور

در نخستین همایش «دیدار و گفت و گوی نویسندگان جوان کشور و معرفی نویسندگان برگزیده» از نفیسه ایرانی، مصحح کتاب «خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش شیراز و نواحی آن)» به عنوان مصحح جوان تجلیل به عمل آمد.

میراث مکتوب – در نخستین همایش «دیدار و گفت و گوی نویسندگان جوان کشور و معرفی نویسندگان برگزیده» از نفیسه ایرانی، مصحح کتاب خلاصة الاشعار و زبدة الافکار (بخش شیراز و نواحی آن) به عنوان مصحح جوان تجلیل به عمل آمد.



 


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش توجه به دو مقولۀ کتاب و مؤلفان جوان را حائز اهمیت دانست و گفت: کتاب به عنوان بزرگ‌ ترین و مهم‌ ترین اختراع بشر و جوانان و جوانی به عنوان استعداد متراکم‌، امروز حلقۀ اتصال مهمی در بحث نیروی انسانی به شمار می‌آیند.


دغدغه تولید یک راه مستمر است


وی‌ اظهار کرد: در این دوره نگاه وزارت ارشاد در تقویت و ایجاد هم‌افزایی‌ها استوار شده است. ما می‌ خواهیم با کمک سازمان‌ها و ناشران به رشد این تفکر بپردازیم و برهمین اساس دیدارهایی با سازمان محیط زیست و جلساتی با وزارت ورزش و جوانان داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا به توافق‌ها و تفاهم‌هایی برسیم.


 معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حلقۀ تولید کتاب از پدیدآورندگان‌، ناشران‌، توزیع‌کنندگان‌، تبلیغ‌کنندگان‌ و مصرف کنندگان تشکیل شده است که در فرهنگ و کتاب و اقتصاد نشر جوانان نقش مهمی را دارند. جوانان به عنوان استعدادهای اجتماعی در کل این حلقه حضور چشمگیری دارند، بنابراین شاهدیم که 19 هزار کتاب چاپ اولی سال صرفاً توسط این گروه سنی رقم خورده است.


صالحی با طرح این پرسش که چگونه می‌شود با نگاه هم‌ افزایی استعداد جوانان را با حلقۀ کتاب و کتابخوانی متصل و بهینه‌ کرد‌، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک وزارت ورزش و جوانان درصدد است به این سوال پاسخ قطعی دهد که چگونه کتاب‌ هایی برای جوان‌ها داشته باشیم و شناسایی کنیم. نسبت بین کتاب و جوان از دو زوایه «از جوانان‌« و «برای جوانان» قابل بررسی است. تکریم و تشویق جوانان در این زمینه بی ‌تأثیر نیست، چرا که احساساتی در آنها ایجاد می ‌کند که در تولید فرهنگ مکتوب موثر خواهد بود. اما نباید به همین جا متوقف شود. دغدغه تولید یک راه مستمر است که با ایجاد دبیرخانه پایه ‌های آن شکل گرفته است.


وی بیان کرد: هفتۀ کتاب می‌تواند مقدمۀ خوبی برای شناسایی و کمک به نویسندگان جوان در حوزه‌های مختلف باشد و افق بلندی در زمینه ارتباط کتاب و کتابخوانی و جوان و جوانی پدید آورد، بنابراین باید مشارکت همه سازمان ‌ها و نهادهایی را که در این زمینه صاحب‌ نظر هستند طلبید و به هم‌افزایی در این زمینه پرداخت


در ادامه عبدالحمید احمدی، معاون مشاور عالی وزیر ورزش و جوانان نیز در این نشست گفت: منابع انسانی به عنوان مهم‌ ترین منابع در سطح جهانی مطرح هستند و خوشبختانه ما از این نعمت بسیار خوب بهره‌ مند بوده‌ایم. همه کسانی که مسئولیتی در کشور برعهده دارند باید توجه داشته باشند که سهمی برای جوانان ایجاد کنند در حوزه‌های فکری و مدیریتی. جوانان باید با خودباوری و تلاش بیشتر ظرفیت‌های مطلوب ‌تری را نسبت به گذشته داشته باشند.


وی در بخشی از سخنان خود به کم‌رنگ شدن بخش پژوهش در میان دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: هرچقدر فاصلۀ بین جوان‌، آموزش و تحقیق بیشتر باشد چراغ دانایی کم ‌سوتر می‌شود. اگر ما چشم به آینده داریم و می‌خواهیم جوانان اهل کتابت و علم داشته باشیم باید از پایه شروع کنیم. گرایش به دانایی در سطح دانش‌ آموزی کمرنگ شده است و این مسئولیت همه دستگاه‌های آموزشی و تربیتی است که با همت جوانان رجعتی به گذشته داشته باشند.


مواظب کتاب‌ سازی‌ها و سرقت ادبی باشیم


مرتضی زینعلی مدیر مسئول انتشارات جامعه‌نگر و از برگزیدگان ناشر نیز در این همایش گفت: این مراسم می‌تواند نقطۀ عطفی در توسعۀ علم و فرهنگ باشد. ما در منطقه و حتی در جهان می‌ توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم به شرط آنکه مواظب کتاب‌ سازی‌ها و سرقت ادبی باشیم. این کار باید توسط خود ما در کنار مسئولان صورت گیرد. استادی که سه کتاب را یکی می ‌کند یعنی نمی ‌داند تحقیق و پژوهش چگونه است. همه ما در نشست‌های مختلف می‌توانیم روش‌های آموزشی‌، پژوهشی و تحقیق را به جوانان آموزش دهیم تا در آینده جهانیان حرف‌هایمان را بشنوند.


در نخستین همایش «دیدار و گفت و گوی نویسندگان جوان کشور» که صبح امروز 25 آبان با همکاری وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار دکتر سعید آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، از 30 نویسندۀ جوان تجلیل شد. این نویسندگان دارای حداکثر 35 سال سن بودند و آثار آنها در سال 1392 منتشر شده بود.


معرفی کتاب خلاصة الاشعار و زبدة الافکار (بخش شیراز و نواحی آن)


خلاصة الاشعار و زبدة الافکار از ارزشمندترین تذکره های ادب فارسی، تألیف نویسندۀ سخندان و پرکار روزگار صفوی، میرتقی الدین کاشانی، است. روایت دقیقی از تاریخ تولد و وفات تقی الدین ضبط نشده، اما می توان دریافت که وی قریب سال 956 قمری در کاشان متولد شده و تا حدود سال 1022 قمری زنده بوده است.


خلاصة الاشعار که مهم ترین اثر تقی الدین است، دارای دو مقدمه (یکی مقدمه آغاز کتاب و دیگر مقدمۀ خاتمه) چهار فصل در باب عشق، چهار رکن در ذکر شاعران متقدم (شامل 247 سراینده) و خاتمه ای شامل دوازده اصل است. هر کدام از این «اصل» ها مربوط به شاعران ناحیه ای از روزگار مؤلف است (شامل 414 سراینده). ذیلی نیز در پایان اصل های دوازده گانه آمده، که در مجموع شامل شعرهای 206 نفر، شمار شاعران خلاصة الاشعار به 867 نفر می رسد. ذیل دیگری نیز در پایان مجلد چهارم خلاصة الاشعار موجود است که در کتابخانۀ بانکی پور نگهداری می شود و نذیر احمد بیست نفر از شاعران این ذیل را معرفی کرده است.


خلاصة الاشعار، در هر اصل به یکی از شهرها و نواحی جغرافیایی مختلف ایران اختصاص دارد. اثر حاضر نیز شرح حال شعرای شیراز و نواحی آن است. این کتاب در سال 1392 توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.


برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این کتاب اینجا کلیک کنید.


مرکز پژوهشی میراث مکتوب کسب این موفقیت را به سرکار خانم نفیسه ایرانی (پژوهشگر و از همکاران علمی این مرکز) تبریک می گوید.


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612