کد خبر:11406
پ
nadershah

تاريخ من و نادر، شاه ایران

تاريخ من و نادر، شاه ایران؛ نوشته آبراهام کرتی خلیفۀ اعظم ارامنه است و دربردارندۀ حوادث سال های ۱۷۳۴-۱۷۳۶م./۱۱۴۷-۱۱۴۹ ه. ق. می باشد.

میراث مکتوب – تاريخ من و نادر، شاه ایران؛ نوشته آبراهام کرتی خلیفۀ اعظم ارامنه است و دربردارندۀ حوادث سال های ۱۷۳۴-۱۷۳۶م./۱۱۴۷-۱۱۴۹ ه. ق. می باشد که در مناطق شمال غربی ایران و قفقاز جنوبی روی می دهد. این کتاب جزئیات انتخاب آبراهام کرتی به عنوان خلیفۀ اعظم ارامنه یا کاتولیکوس، و ملاقات های او بانادر طی لشکرکشی های اخیر نادر به قفقاز برای رویارویی با سپاه عثمانی را شامل است.

مهمترین و با ارزش ترین بخش کتاب شرح گسترده آبراهام کرتی از انجمن دشت مغان برای انتخاب نادر به عنوان شاه جدید ایران است؛ زیرا خلیفۀ اعظم ارامنه به همراه دیگر بزرگان و شخصیت های ایرانی و غیرایرانی به این انجمن دعوت می شود و از این رهگذر به دستور نادر در ردیف مهمانان برجسته قرار می گیرد، و همچنین از توجهات ویژه نادر نسبت به خود و ارامنه برخوردار می شود.

بنابراین آبراهام کرتی که خود ناظر حوادث این رویداد بزرگ تاریخی بوده توضیحات مفصلی از این گردهم آیی ارائه میدهد. این کتاب نه تنها تصویر زنده ای از شرایط سیاسی – اجتماعی و اقتصادی منطقه ارائه می دهد، بلکه اطلاعات مفصلی از سپاه ایران و سیستم اداری ایران به دست می دهد که در جهانگشای نادری یاعالم آرای نادری موجود نیست.

علاوه بر این، کتاب حاضر سرشار از اصطلاحات فارسی، ترکی و عربی به کار رفته در نیمه نخست قرن هجدهم است؛ و در این زمینه اطلاعات بسیاری در اختیار خوانندگان قرار می دهد. وقایع نگاری کاتولیکوس آبراهام کرتی نخستین بار است که به طور کامل به فارسی منتشر می شود.

كاتوليكوس آبراهام كرتي، تاريخ من و نادر، شاه ايران (وقايع‌نامه آبراهام كرتي)، مترجم: فاطمه اروجی، تهران، طهوری، قطع: وزیری، 220 صفحه، 280000 ریال، 1396.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612