کد خبر:24774
پ
۳۰۲

بیست‌و‌پنجمین چاپ «شرح سی قصیده از حکیم ناصرخسرو‌قبادیانی»

میراث مکتوب- کتاب «شرح سی قصیده از حکیم ناصرخسرو قبادیانی به انضمام برگزیده‌ای از زاد المسافر» به اهتمام دکتر مهدی محقق، استاد فلسفۀ اسلامی برای بیست‌و‌‌پنجمین بار از سوی انتشارات توس راهی بازار نشر شد. دکتر محقق در پیشگفتار کوتاهی که بر ویراست چهارم این اثر نوشته است، به شرح کوتاهی از چگونگی تدریس در […]

میراث مکتوب- کتاب «شرح سی قصیده از حکیم ناصرخسرو قبادیانی به انضمام برگزیده‌ای از زاد المسافر» به اهتمام دکتر مهدی محقق، استاد فلسفۀ اسلامی برای بیست‌و‌‌پنجمین بار از سوی انتشارات توس راهی بازار نشر شد.

دکتر محقق در پیشگفتار کوتاهی که بر ویراست چهارم این اثر نوشته است، به شرح کوتاهی از چگونگی تدریس در دانشگاه تهران و‌ درس نظم فارسی پرداخته و‌ نوشته است: «من در آن اوقات مشغول تصحیح دیوان ناصر خسرو با همکاری مرحوم مجتبی مینوی بر پایۀ قدیمترین نسخۀ موجود مکتوب به سال ۷۳۶ بودم، به نظرم آمد که قصائدی از دیوان را انتخاب و در کلاس نظم فارسی تدریس کنم.»

مدیر موسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه تهران-مک‌گیل در ادامۀ پیشگفتار خود و با اشاره به انتخاب ۱۵ قصیده برای کلاس درس خود و چاپ آن از سوی انتشارات طهوری به این نکته نیز اشاره می‌کند که ۱۵ قصیدۀ دیگر را نیز انتخاب کرده و آنها را برای تدریس کارشناسی ارشد رشتۀ ادبیات آماده کرده است و همچنین در اثنای نشر مکرر برخی آیات و مثال‌های عربی را نیز در کنار شرح خود از قصاید آورده است.

دکتر محقق در این اثر سی قصیده از ناصر خسرو را بر اساس دیوانی که به کوشش وی و استاد زنده‌یاد مجتبی مینوی تصحیح و چاپ شده، انتخاب کرده است.

وی، علاوه بر پیش‌گفتار و مقدمه‌ای کوتاه در احوال ناصر خسرو، متن سی قصیده را به ترتیب حروف آخر قافیه یا ردیف و توضیحات آورده است. همچنین متن قصیده‌ها بدون حذف بیتی در اختیار خوانندگان قرار گرفته و کامل نقل شده و در پایان متن، شرح قصاید به ترتیب ابیات هر قصیده آمده است. بنا به اشارۀ مصحح، در این اثر ارجاعات به دو چاپ از یک کتاب است، به طوری که دو عدد نشان‌گر شمارۀ قصیده و بیت در چاپ مینوی و محقق است، و یک عدد آمده مراد چاپ تقوی و تقی‌زاده است.

مؤلف «سی قصیده» اشعار را از زیباترین و بهترین قصاید ناصر خسرو انتخاب کرده است. گفتنی‌ست این استاد فلسفۀ اسلامی و با شرح و توضیحات برای تدریس در دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی آماده کرده است.

انتشارات توس بیست‌و‌پنجمین چاپ کتاب «شرح سی قصیده از حکیم ناصرخسرو قبادیانی به انضمام برگزیده‌ای از زاد المسافر» را در ۲۷۲ صفحه به قیمت ۷۵ هزار تومان به جاپ رسانده است. علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را از فروشگاه انتشارات توس تهیه کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612