پ
آلبوم عکس اختصاصی

به یاد دکتر جواد حدیدی در سالروز درگذشت وی

میراث مکتوب- جواد حدیدی نویسنده، محقق و مترجم ایرانی (۵ آذر ۱۳۱۱- ۲۸ مرداد ۱۳۸۱) در سال ۱۳۳۳ در رشته ادبیات فرانسه و دبیری از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل و به عنوان دبیر در دبیرستان‌های مشهد به کار مشغول شد. حدیدی در سال ۱۳۳۶ به اخذ درجۀ تحصیلی معادل لیسانس ادبیات فرانسه از دانشگاه ژنو نائل شد. همچنین به عنوان رئیس ادارۀ آموزش مشهد و رئیس کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی و مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاونت دانشکده و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مدیر کل برنامه‌ریزی زبان فرانسه برای دانشگاه‌های کشور و عضو پیوسته فرهنگستان زبان وادب فارسی و مدیریت گروه ادبیات تطبیقی در طول سال‌های متمادی به خدمت مشغول بوده‌است.

وی علاوه بر چندین جایزۀ ادبی در داخل کشور، جایزۀ ادبی انجمن نویسندگان فرانسوی زبان در ۱۹۷۶، برای کتاب Voltaire et I’Islam, Publications Orientalistes de France (اسلام از نظر ولتر) و عنوان «شوالیه در افتخارات فرهنگی» وزارت فرهنگ فرانسه را در سال ۱۹۹۴ دریافت کرده است.

از جواد حدیدی کتاب‌ها و مقالات بسیاری به زبان‌های فارسی و فرانسه منتشرشده‌ است. جایزه بهترین تحقیق در علوم انسانی برای «خیام در ادبیات مشهد» دانشگاه مشهد ۱۳۵۲، جایزۀ کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترجمۀ کتاب «حدیث عشق در شرق» ۱۳۷۳، و جایزۀ کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتاب «از سعدی تا آراگون» ۱۳۷۴ از افتخارات این استاد فقید است.

نودمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به چهارشنبه‌های دیدار، در روز چهارشنبه، ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲،به یاد زنده‌یاد دکتر جواد حدیدی برگزار شد.

برای دیدن تصاویر این جلسه کلیک کنید.

در زیر تصاویری از دکتر حدیدی را مشاهده می‌کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612