کد خبر:41288
پ
مولانا ۳

برگزاری هفته فرهنگی و هنریِ مولوی در ایران و ترکیه

حجابی کرلانگیچ سفیر جمهوری ترکیه در ایران با حضور در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دیدار و گفت و گو کرد.

میراث مکتوب- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این دیدار ضمن قدردانی از حجابی کرلانگیچ به عنوان پژوهشگر، مترجم و مصحح آثار فارسی و تاریخ مشترک دو کشور گفت: پژوهش در شعر و اندیشه مولانا جلال الدین رومی یکی از مهمترین فعالیت های مشترک فرهنگی و علمی دو کشور در راستای همکاری‌های دوجانبه است.
شالویی تأکید کرد: مفاخر فرهنگی مشترک منطقه‌ای به عنوان گنجینه‌های ارزشمند جهانی، برای بهره‌برداری ملت‌ها از آراء و اندیشه‌های آن ها، بسیار مفید و قابل توجه اند.
مشاور وزیرفرهنگ در پایان گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بر آن است که در مهرماه جاری با همکاری دولت محترم و نهادهای فرهنگی جمهوری ترکیه، هفته فرهنگی و هنری مولانا را در ایران و ترکیه برگزار نماید.
در این نشست صمیمانه، حجابی گرلانگیچ، سفیر جمهوری ترکیه در ایران نیز با اشاره به گستره زبان و ادب فارسی در دولت عثمانی و عصر سلجوقیان و پس از آن، همچنین جایگاه و اهمیت مولوی به عنوان یکی از قله های ادب عرفانیِ فارسی برای دو کشور، گفت: ضروری و مهم است که ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست و همسایه برای پاسداشت مقام فرهنگی و ادبی مولانا جلال الدین رومی، فعالیت های مشترکِ گوناگونی را به منصه ظهور رسانند.
وی از پیشنهاد رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای برگزاری هفته بزرگداشت «مولوی» نیز استقبال کرد و یادآور شد: پژوهشگران، استادان و علاقمندان بسیاری در ترکیه آمادگی دارند برای برگزاری هرچه باشکوه تر این هفته فرهنگی و هنری، کمال همکاری و مساعدت خود را مبذول نمایند.
گفتنی است به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری نهادهای فرهنگی جمهوری ترکیه، هفته فرهنگی – هنری مولانا از ششم تا دوازدهم مهرماه 1403 در ایران و ترکیه برگزار خواهد شد.

منبع: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612