کد خبر:17630
پ
فاقد تصویر شاخص

برگزاری دوره آموزشی ترمیم نسخ خطی در موزه ماتناداران

دوره آموزشی ترمیم نسخ خطی ایرانی و اسلامی در موزه ماتناداران ایروان برگزار شد.

میراث مکتوب- دوره آموزشی ترمیم نسخ خطی ایرانی و اسلامی موجود در موزه ماتناداران ایروان با تأکید بر ترمیم جلدهای لاکی که با حضور حمید ملکیان، از اساتید برجسته در محل این موزه برگزار شده بود، پایان یافت و شرکت‌کنندگان این دوره آموزشی با فراگرفتن اصول اولیه و اساسی ترمیم نسخ خطی فارسی از این پس امکان مرمت آثار ارزشمند موجود در این موزه را خواهند داشت.

در آخرین روز برگزاری این دوره آموزشی سیدحسین طباطبایی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و واهان دِر غوندیان، رئیس موزه ماتناداران با حضور در محل برگزاری این دوره، ضمن بازدید از مراحل آموزش و اقدامات عملی انجام گرفته در نشستی با حضور محققان و پژوهشگران انستیتو ماتناداران به بررسی نتایج این دوره و ترسیم چشم انداز همکاری‌های آینده پرداختند.

دِر غوندیان با تشکر از رایزنی فرهنگی کشورمان به سبب فراهم آوردن زمینه حضور یکی از اساتید برجسته ایرانی که دوره کوتاه ولی بسیار موفقی را با کارشناسان ماتناداران گذراند، اجرای برنامه‌هایی از این دست را در راستای حفظ و حراست از میراث مشترک فرهنگی دو کشور بسیار مهم دانست و آمادگی موزه ماتناداران برای تداوم و گسترش این همکاری‌ها را اعلام کرد.

حمید ملکیان با مثبت ارزیابی کردن سطح آگاهی‌های کلی شرکت کنندگان در این دوره، اهتمام موزه ماتناداران و همراهی و همکاری رایزنی فرهنگی ایران با این موزه در جهت حفظ آثار ارزشمند موجود در این مجموعه را شایان تحسین خواند.

طباطبایی با تشکر از مدیریت و مجموعه همکاران موزه ماتناداران، اجرای موفق این برنامه که خوشبختانه با رضایت کامل شرکت‌کنندگان در آن همراه شد را از جمله کارهای مبتنی بر همکاری و مشارکت سازنده طرفین ایرانی و ارمنی در راستای حفظ مواریث فرهنگی دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین، ابراز امیدواری کرد با تداوم این همکاری‌های مشترک زمینه برای اجرای برنامه‌های فاخر و ارزشمند در آینده فراهم شود.

مدیر بخش ترمیم نسخ خطی موزه ماتناداران و شماری از متخصصان این بخش نیز طی سخنانی با سپاس از سازماندهندگان این برنامه آموزشی پربار، آن را یکی از جذاب ترین و موفق ترین برنامه‌های آموزشی اجرا شده در موزه ماتناداران دانستند.

همچنین، خواستار ادامه آن در آینده نزدیک و با دوره زمانی طولانی تر شدند که مقرر شد این موضوع در دستور کار موزه ماتناداران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به منظور بررسی، برنامه ریزی و اجرا در زمان مناسب قرار گیرد.

 

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612