کد خبر:41316
پ
346356-2

برگزاری آیین بزرگداشت «اخوینی بخاری» پزشک نامدار ایرانی

با توجه به جایگاه و اهمیت کتاب «هدایة المتعلمین فی الطب» اثر «اخوینی بخاری» که مهمترین اثر در علم پزشکی به زبان فارسی دری است، مراسم بزرگداشت این پزشک نامدار ایرانی، امسال در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار خواهد شد.

میراث مکتوب- تالار مفاخر پزشکی ایران با هدف معرفی و گرامیداشت مفاخر، اساطیر و شهدای حوزه پزشکی کشور، دوشنبه اول مرداد با حضور و سخنرانی محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد رئیس‌زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی و جمعی از استادان و مفاخر عرصه پزشکی ایران در سازمان نظام پزشکی کشور افتتاح شد.

همچنین در این آیین، سه دیوارنگاره با عناوین دیوار مشاهیر، دیوار اساطیر و دیوار شهدای حوزه پزشکی و استودیو سیمرغ در محل سالن همکف سازمان نظام پزشکی  نیز رونمایی شد.

محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این مراسم گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در راستای تکریم از مفاخر عرصه پزشکی از هفت تن از این بزرگان تجلیل نموده است که نخستین فرد از آن ها، حکیم ابن سینا و هفتمین نفر مرحوم دکتر منوچهر دوایی استاد ممتاز پزشکی دانشگاه شهید بهشتی بود.

مشاور وزیر فرهنگ اضافه کرد: انجمن از گذشته تاکنون، جهت تقویت هویت ملی و برای جلوگیری از مصادره مفاخر ایران از سوی دیگران، با برگزاری هزاره هایی چون هزاره فردوسی و ابن سینا از جنبه های هویتی و ملی مفاخر و مشاهیر ایران زمین حفاظت و حراست نموده است.

او تأکید کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت کتاب «هدایه المتعلمین فی الطب» اثر «اخوینی بخاری» که مهمترین اثر در علم پزشکی به زبان فارسی دری است، مراسم بزرگداشت این پزشک نامدار ایرانی، امسال در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار خواهد شد.

در ابتدای این آیین محمد رییس زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی به ایراد سخن پرداخت و گفت: معتقدم این رونمایی و گرامیداشت اگر به اندازه تمامی فعالیت های سازمان نظام پزشکی ارزشمند نباشد،کمتر از آنها نیست.

او افزود: توجه به مفاخر و پیشکسوتان و کسانی که جامعه پزشکی مرهون و مدیون آنهاست، و گرامیداشت آنها به اندازه تمام وظایف حوزه نظام پزشکی ارزشمند است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: در پیش چشم داشتنِ یاد، نام، آثار و منش اساطیر و مشاهیر و مفاخر پزشکی ایران و به تاسی از آنان گام نهادن بر قلل رفیع طب دنیا و پیشرو بودن و هدایت این علم نافع در دنیا، امری مهم و ضروری است.

غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت:  علم پزشکی با گذر زمان پیشرفت می کند و هر تمدنی که عرض و طول بیشتری داشته، دانش پزشکی اش به همان میزان رشد و اعتبار داشته است.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اقدام سازمان نظام پزشکی در بزرگداشت یاد و نام پزشکان قدیم و معاصر از جنس تاریخ علم و پزشکی است. امروز نیز رونمایی از تالار مفاخر پزشکی در ایجاد حس خودباوری و اعتماد بنفس در جوانان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: پزشکان و جامعه سلامت ما در جبهه های جنگ تحمیلی و روزهای سخت، امتحان  خود را پس داده اند و در دوران کرونا نیز شاهد تلاش آنها بودیم.حل مشکلات سلامت جامعه امکان پذیر نبود مگر بخاطر کادر بهداشت و درمان که احتمال ابتلا و فوت را به جان خریدند و رهبری فرمودند شهادت شان و حق این عزیزان است.

منبع: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612