کد خبر:5227
پ
فاقد تصویر شاخص

برگردان عیون الانباء فی طبقات الاطباء

کتاب عیون الانباء فی طبقات الاطباء اثری ماندگار از طبیب تاریخ نگار موفق‌الدین ابوالعباس احمد بن قاسم بن اصیبعه سعدی خزرجی است

میراث مکتوب – پژوهش و کاوش در زوایای تاریخ پزشکی این مرز و بوم می تواند، روشن‌گر زوایای تاریک پزشکی درخشان ایران باشد. برای بهره وری بهینه از رشته های مختلف علم و دانش، آشنایی به تاریخ گذشته و نحوۀ پیدایش، شکل گیری و سیر تکامل و پیشرفت آن در طی زمان های دور تاکنون نه تنها ضروری؛ بلکه واجب است.

کتاب عیون الانباء فی طبقات الاطباء اثری ماندگار از طبیب تاریخ نگار موفق‌الدین ابوالعباس احمد بن قاسم بن اصیبعه سعدی خزرجی است. این کتاب به عنوان یکی از منابع بسیار معتبر در تاریخ پزشکی مورد استناد است. این کتاب نخستین بار در چاپخانۀ وهبیه مصر در سال ۱۲۹۹ ق در دو جلد و در سال ۱۲۹۹ ق در دو جلد و در سال ۱۹۶۵ م در بیروت در یک جلد منتشر شد. ترجمۀ جلد اول این کتاب به فارسی توسط مرحوم سید جعفر غضبان و بازخوانی، شرح نویسی، تذییل توسط دکتر محمود نجم‌آبادی در سال ۱۳۴۹ خ منتشر شد.

موفق الدین در شهر دمشق به سال ۶۰۰ ق در خانوادۀ علم و ادب به دنیا آمد. پدرش ماهرترین چشم پزشک آن روز دمشق بود. وی طب را نزد پدر تعلیم گرفت و پس از آن جهت افزودن دانش خویش به قاهره که مرکز علوم آن دوره بود، رهسپار گردید. در قاهره در بیمارستان ناصری که ملک ناصر صلاح الدین تأسیس کرده بود مشغول به کار شد و به لحاظ حسن عمل و ابراز هوش سرشار در درمان بیماری های چشم مشهور شد و برای خدمات رسمی دولتی دعوت شد. وی مجذوب آب و هوای کوهستانی صرخد شد و آن جا را برای اقامت گزید تا در سال ۶۶۸ ق در آن جا درگذشت.

در کتاب عیون الانباء نه تنها دانشمندان طب و فلسفه همراه با کتاب های خود معرفی گشته اند؛ بلکه نام کتاب های علوم ریاضی و طبیعی و دانش های وابسته همچون کیمیا و علوم غریبه معرفی گشته؛ بلکه مباحثی در آغاز علوم و تحول آن ها در طی کتاب بیان گشته است. این کتاب که از مهم ترین کتاب های مرجع برای پژوهشگران علوم اسلامی به شمار می رود مورد توجه دانشمندان تاریخ علوم بوده و متن عربی آن بارها در کشورهای عربی چاپ شده است.

این کتاب حاصل چهل سال تلاش دکتر محمد ابراهیم ذاکر در ترجمۀ عیون الانباء فی طبقات الاطباء است و امید آن است که راه تحقیق و پژوهش را برای دانشمندان فارسی زبانان در زمینۀ تاریخ علوم به ویژه تاریخ می گشاید.

کتاب عیون الانباء فی طبقات الاطباء تألیف ابن ابی اصیبعه، موفق الدین احمد خزرجی پژوهش و برگردان دکتر محمدابراهیم ذاکر به ویراستاری علمی دکتر رفیع کافیه در ۵۱۲ صفحه ، قطع وزیری به بهای ۲۰۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات زعیم با همکاری جامعۀ گیاه درمانی ایران منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612