میراث مکتوب- میر جلالالدین کزازی، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامهپژوه و چهره ماندگار ادبیات در گفتگویی اظهار کرد: پرداختن به ادبیات حماسی، بازنویسی و به روی صحنه آوردن آن از کارهای دشواری است که کمتر کارگردان و نمایشنامهنویسی به آن روی میآورد. چون انتظار این است تا چنین اتفاقی به بهترین شکل ممکن رخ دهد.
وی درباره ساخت تئاتر «هفت خوان اسفندیار» بیان کرد: پرداختن به هر شیوهای، بهویژه در هنرهای نمایشی، بازی با آتش است. آن کسیکه به شاهنامه میپردازد اگر توانایی، آگاهی و بنمایه بسنده را برای چنین کار دشوار و باریکی نداشته باشد؛ ارج و عرض خود را از میان خواهد برد.
این شاهنامهپژوه ادامه داد: به شاهنامه هیچ گزندی نمیرسد. چون شاهنامه در فرازنایی است که هیچ کس نمیتواند به آن آسیب برساند. آن کسی که به چنین کاری دست زده است آسیب میبیند.
کزازی گفت: کسی که با آتش بازی میکند باید دم به دم به پروا باشد و آگاهانه رفتار کند. زیرا اگر دمی آن پروا را از دست بدهد؛ آن آتش میتواند زندگیاش را بسوزاند.
این چهره ماندگار ادبیات با اشاره به این که شاهنامه فرهنگساز، منشپرداز و روزگارآفرین است و باید از چنین ویژگیهایی در تئاتر امروز نهایت بهره را برد، افزود: ابزارها و رفتارهای گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست و نمیتوان صرف هنرهایی چون داستانگویی، نقالی و پردهخوانی، شاهنامه را به ایرانیان و جهانیان شناساند و باید با روشهای نوین شاهنامه را به مخاطب امروز معرفی کرد تا یادگار گذشتگان را پاسداری کنیم .
نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی و نویسندگی محمدرضا کوهستانی برداشتی آزاد از داستان حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در تالار وحدت به روی صحنه رفته است.
منبع: ایرنا