کد خبر:22054
پ
D986D8B2D987D8A920D8A7D984D8B2D8A7D987D8AF-1

بازچاپ کتاب «نزهة الزاهد»

کتاب «نزهة الزاهد» با عنوان فرعی «ادعیه ماثور از امامان معصوم (ع) با توضیحات فارسی سده ششم» از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب بازچاپ شد.

میراث مکتوب- کتاب «نزهة الزاهد» با عنوان فرعی «ادعیه ماثور از امامان معصوم (ع) با توضیحات فارسی سده ششم» که با مقدمه و تصحیح رسول جعفریان، پیش از این در سال 1376 چاپ و منتشر شده بود، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب بازچاپ شد.

کتاب ارزشمند «نزهة الزاهد و نهزة العابد» اثری است ادبی و دعایی از قرن ششم یا هفتم هجری از مؤلفی ناشناخته که وی در آن با نثری شیوا و بیانی استوار به توضیح یا ترجمه کلمات روح‌بخش امامان معصوم (ع) پرداخته است.

این کتاب، که به پیروی از سنت عرفان دعایی شیعی و با هدف راهبری شیعیان در قرب به حق، نگاشته شده است، پس از مصباح المتهجد و احتمالا ذخیرة الآخره از کهن‌ترین کتاب‌های دعایی شیعه به شمار می‌رود که به دست ما رسیده است، و ازآن جهت که اندکی پیش از تألیف آثار گرانبهای سید بن طاووس نوشته شده، در ادب و فرهنگ دعایی شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد.

مؤلف این اثر از کتاب گرانسنگ مصباح المتهجد نیز بهره برده است و این مسئله با توجه به ترتیب ادعیه و نقل برخی از روایات در آن به خوبی دانسته می‌شود.

 

 

مؤلف با بهره گرفتن از مآخذ معتبر شیعی، مجموعه حاضر را در اعمال سالیانه عبادی فراهم آورده و به تناسب، برای ایام هفته، ماه‌های سال و دعاهای سالانه و همچنین تعقیبات نماز و آداب رمضان و نمازهای مستحبی و احیانا واجب، همانند نماز کسوف و جز آن، احکام و دعاهای وارد شده را نقل کرده است.

کتاب حاضر به لحاظ توضیحات شیرین پارسی و نیز تنظیم و تبویب و اختصار، حائز اهمیت است. مؤلف در هر بخش، افزون بر دعاها، توضیحاتی را به زبان فارسی نوشته و آن را در پنج قسم قرار داده است: قسمت نخست، در اورادی است که در شبانه روز خوانده می شود. قسم دوم، اورادی است برای ایام هفته. قسم سوم، اورادی است برای هر ماه و قسم چهارم، در دعاهای سال است و قسم پنجم، دعاهای مربوط به حادثه‌هاست.

مصحح کتاب در مقدمه به هدف نویسنده اینگونه اشاره دارد: «مهم‌ترین راهی که بزرگان اخلاق برای رسیدن به شناخت و دوری از گناهان به آن سفارش کرده‌اند و پیرامون آن آیات و روایات بسیاری وجود دارد، مراقبت و مواظبت از نفس است. در کتاب حاضر، نگارنده در شانزده فصل به این موضوع پرداخته و راه‌های مختلف مراقبت از نفس و دوری از گناه را برشمرده است. از جمله سرفصل‌های کتاب عبارت‌اند از: وظایف دوستداران و شیعیان امام حسین؛ داشتن خلوص نیت؛ علت نحس بودن ماه صفر؛ اعمال روز اول ماه ربیع‌الاول؛ نقش امامان در قضای حوائج؛ گناهان خفی و پنهانی؛ نهایت گمراهی در عصر جاهلیت؛ مناجات شعبانیه؛ شرایط دعا؛ اعمال شب قدر؛ زکات فطره؛ سعی در اخلاص به فضیلت عید غدیر و مشروح رویداد مباهله».

مصحح همچنین در مقدمه به ادب دعای شیعی در دوره‌های گوناگون اشاره کرده و ادب دعای شیعی را به چند دوره تقسیم کرده است: از امامان معصوم تا زمان شیخ طوسی؛ از شیخ طوسی تا ابن طاووس؛ از ابن طاووس تا کفعمی و از کفعمی تا شیخ عباس قمی.

در این مقدمه تمام آثار تألیفی شیعه درباره دعا با شناسه مختصری از مؤلف و تاریخ تألیف در هر دوره سیاهه‌نگاری شده است.

نثر استوار این اثر ضمن آنکه گویای نفوذ تشیع امامی در ایران قرن ششم و هفتم است، می‌تواند برای پژوهشگران ادب فارسی نیز بسیار سودمند باشد.

گفتنی است کتاب «نزهة الزاهد» پیش از این در سال 1376 با همکاری انتشارات اهل قلم چاپ و منتشر شده بود و هم اکنون به صورت مستقل از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در 363 صفحه بازچاپ شده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612