کد خبر:7305
پ
814511380_152621

بازدید اعضای میراث مکتوب در کنفرانس «انجمن مطالعۀ جوامع فارسی زبان» از کتابخانۀ سلیمانیه

استادانی که به نمایندگی از مرکز پژوهشی میراث مکتوب در هفتمین کنفرانس «انجمن مطالعۀ جوامع فارسی زبان» حضور دارند، روز چهارشنبه 18 شهریور از کتابخانۀ سلیمانیۀ ترکیه و دانشکدۀ ادبیات دانشگاه استانبول بازدید کردند.

میراث مکتوب – استادانی که به نمایندگی از مرکز پژوهشی میراث مکتوب در هفتمین کنفرانس «انجمن مطالعۀ جوامع فارسی زبان» حضور دارند، روز چهارشنبه 18 شهریور از کتابخانۀ سلیمانیۀ ترکیه و دانشکدۀ ادبیات دانشگاه استانبول بازدید کردند.

در این بازدید رئیس کتابخانۀ سلیمانیه توضیحاتی را دربارۀ نسخه های خطی موجود در این کتابخانه بیان کرد.

به گفتۀ عمر کوزگون، برای تسهیل دسترسی مراجعه کنندگان به سایت این کتابخانه قرار است نسخ خطی با خط عربی نیز قابل جست وجو شود. در این کتابخانه 2700 نسخه در زمینۀ علوم غریبه نگهداری می شود. بخش شفاخانه و ترمیم نسخ نیز توسعه یافته و با تجهیزات مدرن در حال انجام است. وی گفت سال گذشته 6000 نسخۀ خطی از مردم خریداری شده و کار خرید همچنان ادامه دارد. تمام نسخ اسکن شده ولی درحال حاضر دوباره با 400 دی پی آی اسکن خواهد شد.

تاکنون 164 مجموعه از کتابخانه های کوچک و بزرگ در سلیمانیه تجمیع شده و این کتابخانه جمعاً دارای 90000 نسخۀ خطی است. 65 درصد این نسخه هاعربی، 25  تا 30 درصد ترکی و  5 تا 10 درصد فارسی است. 60 هزار نسخه نیز به صورت چاپ سنگی است.

آمار مراجعه در سال به طور متوسط ده هزار نفر می باشد که 3500 نفر از آنها از اروپا برای استفاده از نسخه های خطی اروپایی هستند.

برگزاری نشست مشترک دربارۀ آثار ادبی و اندیشه های عبدالباقی گولپینارلی

در بازدید از دانشکدۀ ادبیات دانشگاه استانبول نیز دکتر مصطفی ازکان، رئیس دانشکده در زمینۀ همکاری های مشترک مرکز پژوهشی میراث مکتوب و دانشگاه استانبول پیشنهاداتی را ارائه کرد. در این نشست توافق شد که دربارۀ آثار ادبی و اندیشه های عبدالباقی گولپینارلی سال آینده کنفرانسی در استانبول با همکاری میراث مکتوب برگزار شود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612