کد خبر:22340
پ
فاقد تصویر شاخص

اهميت آثار فارسي در حوزه‌هاي ميراث ماوراءالنهرو شبه قاره هند بسيار زياد است

دكتر ايراني در نشست بررسي تاريخچه‌ مطالعات‌ ايراني‌ و مباحث‌ متن‌پژوهي‌ در پاكستان‌ گفت: اهميت آثار فارسي در حوزه‌هاي ميراث ماوراءالنهر و شبه قاره هند بسيار زياد است

ميراث مكتوب: دكتر ايراني در نشست بررسي تاريخچه‌ مطالعات‌ ايراني‌ و مباحث‌ متن‌پژوهي‌ در پاكستان‌ گفت: اهميت آثار فارسي در حوزه‌هاي ميراث ماوراءالنهر و شبه قاره هند بسيار زياد است.
وي در آغاز اين نشست كه به همت مركز پژوهشي ميراث مكتوب در تاريخ 24 تيرماه 83 برگزار شد، گفت : ما در مجموع ، تعدادي آثار فارسي مربوط به حوزه ماوراءالنهر را منتشر كرديم كه مورد استقبال نيز قرار گرفت، چنان كه تذكره‌الشعراي سمرقندي در سه سال پيش منتشر شد و در همان سال در نمايشگاه كتاب دومين فروش سال را داشت و خيلي زود به اتمام رسيد، لذا تجديد چاپ شد. تجديد چاپ اين آثار واقعاً مشكل است. ما سعي داريم كه آثار جديدتري منتشر كنيم و كمتر سراغ تجديد چاپ برويم ،مگر از آن كار استقبال شود. اهميت آثار فارسي در حوزه‌هاي ميراث ماوراءالنهر و شبه قاره هند بسيار زياد است و ما براي اينكه آثار حوزة شبه قاره را هم حفظ كنيم ،طرح احياي ميراث مشترك ايران ــ يعني زبان فارسي شبه قاره ــ را در برنامه مركز قرار داديم. فعلاً در مرحله اول 20 عنوان از آثار برجستة فارسي تأليف و يا ترجمه شده در شبه قاره و آثاري كه از سانسكريت به فارسي ترجمه شده و همين طور آثار علمي قرن 5 تا قرن 11، تحت نظر اساتيد متخصص بررسي مي‌شود و استاد نوشاهي به عنوان سرپرست اين مجموعه اين آثار را معرفي مي‌كنند و اميدواريم كه به تدريج آثار شاخصي كه در اين مركز شناسايي مي‌شود با همت ايشان منتشر گردد. و من گمان مي‌كنم تا پايان امسال بتوانيم يكي يا دو عنوان را به مرحلة تحقيق رسانده و در سال آينده تعدادي هم منتشر شود.
مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب ادامه داد:آقاي دكتر نوشاهي بيش از 37 اثر اعم از تصحيح، فهرست‌نگاري و ترجمه به اردو و اغلب در حوزه‌هاي ديگر زبان فارسي كار كرده‌اند كه يكي فهرست كتاب‌هاي فارسي چاپ شبه‌قاره هند از ابتدا يعني از سال 1780 ميلادي تا به امروزاست كه در دو مجلد هزار صفحه‌اي حروفچيني شده و به همت آقاي رحيم ويسه ويراستاري و صفحه‌آرايي شده و كارهاي فني آن نيز انجام گرفته و يك جلد هم فهرست و نمايه خواهد داشت كه در سه مجلد ان شاءالله منتشر خواهد شد. تكملة فهرست مشترك نسخه‌هاي خطي پاكستان را كه استاد منزوي سال ها در پاكستان در بيش از 10 مجلد جمع‌آوري كردند و در حال حاضر دو مجلد هم در دست دارند كه ان شاءالله منتشر خواهد شد. كتابشناسي فهرست‌هاي نسخ خطي پاكستان كه در واقع همان فهرست الفهارس خواهد بود كه اين را هم در دست اقدام است. همچنين نسخة بسيار ارزشمندي مربوط به قرن پنجم با عنوان ارشاد يا اخلاق را تصحيح كرده‌اند كه ان شاءالله امسال حتماً چاپ خواهد شد و در آن اشعاري از رودكي هست كه شايد در چاپ مرحوم نفيسي هم وجود نداشته باشد و اين نشان ارزش بالاي آن است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612