کد خبر:22482
پ
فاقد تصویر شاخص

انسان عالم بايد از دانش خود، بيشترين استفاده را كند

دكتر اكبرايراني در سي و ششمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: انساني كه عالم است بايد از علم و دانش خودش بيشترين استفاده را كند.

ميراث مكتوب- دكتر اكبرايراني در سي و ششمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، گفت: انساني كه عالم است بايد از علم و دانش خودش بيشترين استفاده را كند.
 مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب در نشستي با عنوان« نقد و بررسي‌ كتاب‌ منهاج‌الولايه‌ في‌ شرح‌ نهج‌البلاغه‌» كه روز دوشنبه 23 مهر 84 در اين مركز برگزار شد، افزود: هدف سيد رضي برادر سيد مرتضي، متوفي 206 گردآوري كلمات و جملات ادبي و درواقع بلاغيات مربوط به حضرت امير، بوده و نه اينكه، هرچه از حضرت است، گردآوري كند. اين كتاب به عنوان سندي از حضرت معرفي شد كه به جاي مانده است و لازم ديده شد كه بقيه خطب و ديگر جملات مانده از حضرت و منقول از حضرت هم جمع آوري شود كه در كتابهاي ديگر مثل غررالحكم جمع آوري شده، اما يكي از مستندات سيدرضي در كتاب خودش (نهج البلاغه) آثار حافظ است.
وي ادامه داد: حافظ متوفي 255 و يكي از بزرگترين ادبا و نويسندگان اديب قرن سوم است كه آثار ادبي بسياري دارد و مهمترين اثرش البيان و التبيين است كه آقاي عبدالسلام هارون تصحيح كرده و اين، بهترين چاپ است. در تاييد فهرستي كه در پايان كتاب البيان و التبيين ذكر شده، ذيل اسم مبارك حضرت علي بن ابي طالب، بيش از 80 حديث از ايشان نقل كرده و در برخي موارد چند صفحه است. اين، اهميت فهرست ها را نشان مي دهد و اين كه در اين فهرست، ذيل نام اميرالمومنين يا اباالحسن، اشاره اي نكرده و ما به احاديث و منقولاتي از حضرت بر مي خوريم كه ذيل اسم اميرالمومنين است.
دكتر ايراني گفت: انساني كه عالم است بايد از علم و دانش خودش بيشترين را استفاده كند و در تحقيق و پژوهش خودش چيزي را كم نگذارد، يعني يك نقص حساب مي شود كسي كه توان و دانش چيزي را دارد و كم بگذارد، مشابه آن، همان ويل للمخلصينه است كه در واقع نهي از، كم كشيدن و كم گذاشتن در كار است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612