کد خبر:8902
پ
yaddashtsafar

انتشار جلد اول یادداشت‌های بنیانگذار جغرافیای نوین در ایران

کتاب یادداشت های سفر پرفسور گنجی، همزمان با 29 تیرماه سال جاری، همزمان با چهارمین سالگرد درگذشت این استاد فرزانه روانۀ بازار کتاب شده است.

میراث مکتوب – کتاب یادداشت های سفر پرفسور گنجی، همزمان با 29 تیرماه سال جاری، همزمان با چهارمین سالگرد درگذشت این استاد فرزانه روانۀ بازار کتاب شده است. این کتاب که با نظارت غلامرضا سحاب منتشر شده، کار مشترکی از دنیای جغرافیای سحاب و مؤسسۀ جغرافیائی گیتاشناسی است.

پرفسور گنجی در این کتاب، یادداشت های روزانۀ سفرهای خود را در سال های 1329 الی 1341 خورشیدی در سفر به آنکارا، لندن، پاریس، ژنو، رم، بیروت، کراچی، هند، رانگون، بانکوک، هنگ کنگ، ژاپن و استرالیا نگاشته است. این کتاب جلد نخست از مجموعۀ 4 جلدی یادداشت های سفر پرفسور محمدحسن گنجی است و بیشتر تصاویر آن توسط ایشان و با دوربین شخصی عکاسی شده است.

پرفسور گنجی در این کتاب یادداشت های روزانۀ خود را در زمینۀ بازدید از مؤسسات علمی، آثار تاریخی، ملاقات با شخصیت های علمی و شرکت در کنفرانس ها از یک طرف و از سوئی دیگر وضع زندگی مردم از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، هزینۀ رفت و آمد و هتل ها را … عنوان کرده و به صورت روزانه و دقیق در همان موقع به ثبت لحظه ها همت گماشته است. او در هر سفر، هر آنچه می‌دید و می‌شنید و حس می‌کرد و تجربه می‌کرد، ثبت و ضبط می‌کرد. در لابه لای این یادداشت‌ها نکات قابل توجهی وجود دارد. یادداشت‌های سفرهای او حاوی زندگی شخصی اش، استراحت و اوقات فراغت، گشت و گذار و خرید کردن و مریضخانه رفتن و… است.

پرفسور محمدحسن گنجی در سال 1291 در بیرجند متولد شد و در سال 1291 در سن صد سالگی در تهران درگذشت. وی پدر جغرافیای نوین ایران است. جغرافیای آکادمیک را در کشور بنیان نهاد. سازمان هواشناسی را تأسیس کرد و در سال 2001 به عنوان مرد جهانی هواشناسی معرفی شد.

یادداشت های سفر پروفسور محمدحسن گنجی (سفرهای آنکارا، لندن، پاریس، ژنو، رم، بیروت، کراچی، هند، علیگره، رانگون، بانکوک، هنگ کنگ، ژاپن و استرالیا) در سال های 1329 تا 1341 شمسی، جلد اول، به کوشش: غلامرضا سحاب، تهران، دنیای جغرافیای سحاب، مؤسسۀ جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی و مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، 184 صفحه، شمارگان: 1000 نسخه، بها: 250000 ریال، قطع: رحلی، 1395.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612