در این جشن نامه پس از پیشگفتاری که دکتر علی اشرف صادقی نوشته و در آن به کارنامۀ علمی استاد دکتر فتح الله مجتبایی اشاره کرده، مقالات زیر آمده است:
در جستجوی آفاقی دیگر (گفتگو با دکتر مجتبایی)
نخستین کتابهای فارسی را برای چه کسانی ترجمه کرده اند؟ (آذرتاش آذرنوش)
مثنوی سیف الرسایل (سلطان قاجار/ سیدعلی آل داود)
ماده و تخمۀ هستی: به روایت بخشی از کتاب دینکرد سوم (ژاله آموزگار)
اسرار شطرنج و رقعۀ حیات (ایرج افشار)
جستجویی در تاریخ مناقب خوانی و اشاره هایی به منظومۀ علی نامه (مهران افشاری)
ایزد شیر سر در مهرپرستی غربی (مهری باقری)
ایرانیان مرغزاران و پراکندگی جغرافیایی آنان (حبیب برجیان)
چند نکته دربارۀ طنز (حسن حبیبی)
اسکان: مبحثی مشترک میان عروض و آواشناسی زبان فارسی (حمید حسنی)
چرا فریدون ضحاک را نکشت؟ (ابوالفضل خطیبی)
نظری به رسالۀ تحقیق در تجدد و ملیت و تناسب این دو معنی (رضا داوری اردکانی)
نامه ای به یزدانگرد: درآمدی بر پاپیروسهای پهلوی (تورج دریایی)
شیخ شامل داغستانی رهبر نهضت ملی قفقاز در قرن گذشته (عبدالمحمد روح بخشان)
تحولات اجتماعی در دوران قاجار و تأثیر آن در پدید آمدن ادبیات (تورج رهنما)
دیوان حافظ به مثابه دستگاه تفال (هوشنگ رهنما)
اقبال و دانته (محمدحسین ساکت)
فتوح الشام اثر عبدالله بن محمد بن ربیعه القُدامی (مایکل لکر/ ترجمۀ صادق سجادی)
بررسی تطبیقی عناصر متناظر در زبان فارسی معیار و گویش گیلکی (احمد سمیعی گیلانی)
«خُرَندِز» یا «جَزیدَر» (محمدرضا شفیعی کدکنی)
جایگاه آتش و نقش وجودی و پدیداری آن در دین زردشتی (محمدجواد شمس)
قدیمی ترین فرهنگ فارسی چه بوده است؟ (علی اشرف صادقی)
جمع به «- ات» در واژه های عربی سه حرفی (بهروز صفرزاده)
یک اقتراح عروضی (امید طبیبزاده)
نقش ایرانیان در تدوین روایتهای شفاهی عربها (عنایتالله فاتحینژاد)
انتساب زردشت به قرن ششم ق.م و منشأ یونانی آن (پیتر کینگزلی/ ترجمۀ احمدرضا قائممقامی)
«نشان شیخی خانقاه» در عصر میرزا حسین بایقرا (نجیب مایل هروی)
جان جونز و مفهوم ارسطویی تراژدی (حسین معصومی همدانی)
جشن نوروز از مظاهر و شعارهای شیعه در قرنهای سوم تا پنجم (احمد مهدوی دامغانی)
در جست و جوی وزن های نو (ابوالحسن نجفی / بهاءالدین خرمشاهی)
جشن نامۀ دکتر فتح الله مجتبایی به کوشش علی اشرف صادقی و ابوالفضل خطیبی در ۷۹۵ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، بهای ۴۸۰۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۳ از سوی نشر هرمس به چاپ رسیده است.