کد خبر:8876
پ
bazmorazm_l

انتشار تصحیح بزم و رزم

بی شک ادبیات بالندۀ زبان فارسی مرهون شاعران، ادیبان و عارفانی است که با خلق آثار ادبی و عرفانی خود بر غنا و طراوت این زبان سترگ افزوده اند.

میراث مکتوب – بی شک ادبیات بالندۀ زبان فارسی مرهون شاعران، ادیبان و عارفانی است که با خلق آثار ادبی و عرفانی خود بر غنا و طراوت این زبان سترگ افزوده اند.

زبانی که در طول عمر طولانی خود فراز و نشیب های فراوانی داشته و سبک ها و گونه های فراوانی را آزموده و آفریده است. اما متأسفانه از این گنجینۀ گرانبها تنها شمار اندکی احیا و در اختیار پژوهشگران ماست، و بسیاری در قالب نسخه های خطی همچنان دور از دسترس علاقه مندان این رشته قرار دارد.

با توجه به ضرورت های بیان شده نگارنده در صدد برآمده است رسالۀ بزم و رزم را که یکی از نمونه های نثر مصنوع به شمار می آید تصحیح کند.

این رساله متعلق به صائن الدین ابن ترکه است. او نقش بسیاری در نزدیکی فلسفه و عرفان و آموزه های دینی با بهره برداری از علم حروف داشت و منابع مهمی مانند تائیۀ ابن فارض را شرح کرده که هماره مورد استناد پژوهشگران و علاقه مندان حوزۀ عرفان نظری بوده و هست.

فهرست مطالب این رساله به شرح زیر است:

مقدمۀ مصحح

نیای نویسنده

شرح حال نویسنده

شاگردان ابن ترکه

نامه ها و مکتوبات

اشعار

رساله ها و کتاب ها

سبک فکری ابن ترکه

ویژگی های ادبی و سبک نگارش

نثر ساده

استفاده از رمز، نماد و تمثیل های مکرر

مناظره

معرفی نسخه های خطی

شیوۀ تصحیح

تصویر نسخه های خطی

بزم و رزم

تعلیقات

نمایۀ اصطلاحات عرفانی

واژه نامه

منابع و مآخذ

صائن الدین علی بن محمد بن محمد ترکه اصفهانی، بزم و رزم، تصحیح و تحقیق: مژگان حقانی، تهران، وایا، 126 صفحه، شمارگان: 500 نسخه، بها: 120000 ریال، 1395.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612