کد خبر:12546
پ
Mashikeh-l_0

«المشیخة» و دو اثر دیگر از میراث مکتوب برگزیدۀ همایش حامیان نسخ خطی شدند

کتاب «المشیخة»به تصحیح سیدمحمد طباطبایی بهبهانی اثر برگزیده در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، کتاب «المشیخة» (کنزالسالکین) به تصحیح سیدمحمد طباطبایی بهبهانی به عنوان اثر برگزیده در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی معرفی شد.

کتاب «المشیخة» (کنزالسالکین) که اسفندماه گذشته بصورت چاپ عکسی توسط مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده بود، در رقابت با  ۱۴۵ اثر ارسال شدۀ دیگر در بخش چاپِ عکسیِ همایش حامیان نسخ خطی به عنوان اثر برتر برگزیده شده است.

«المشیخة» (کنزالسالکین) همچنین یکی از سه اثر برگزیدۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی به شمار می‌رود و علاوه براین، کتاب فهرست نسخه‌های خطی فارسی پاکستان، تألیف عارف نوشاهی در بخش فهرست‌نگاری نسخ خطی و کتاب «دستور الکاتب» تصحیح علی‌اکبر احمدی دارانی در بخش تاریخ و جغرافیا از دیگر آثار برگزیدۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در شانزدهمین دورۀ همایش حامیان نسخ خطی به شمار می‌روند.

نسخۀ خطى المشیخة(کنز السالکین) مجموعه اجازات و يادداشتهاى دانشمندان و رجال قرن نهم و دهم و نيمۀ اوّل قرن يازدهم است که براى پنج نسل پياپى از خاندان حمّوئيان يزد نوشته شده و حدوداً نمونۀ خط 100 نفر از دانشمندان و مشاهير ايران قرنهاى نهم و دهم و يازدهم را دربر دارد و از نفيس‌ترين نسخ خطى ايران به شمار است. گرد آمدن اين مجموعه از 845 تا 1022 هجرى و روى هم 129 سال به درازا کشيده است و به‌حق مى‌توان آن را گواه 129 سال علم و فرهنگ ايران زمين دانست.

لازم به ذکر است، شانزدهمین دوره همایش حامیان نسخ خطی با عنوان جایزۀ استاد عبدالله انوار، توسط سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران عصر روز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد و در بخش اصلی، ۴۵۳ عنوان از آثار ۱۰۸ ناشر در حوزه‌های فهرست‌نگاری نسخ خطی و اسناد، علوم دینی، عرفان نظری، علوم عقلی، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، علوم و فنون و چاپ عکس در این همایش شرکت کردند و در نهایت ۱۹ تن از اساتید این حوزه‌ها، به ارزیابی آثار پرداختند.

 

مطالب مرتبط:

المشیخة اثری بی بدیل در سنت یادگارنویسی

رونمایی و معرفی کتاب المشیخة (کنز السالکین)

المشیخه (کنز السالکین)

«فهرست نسخه‌های خطی فارسی پاکستان» برگزیدۀ همایش حامیان نسخ خطی شد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612