رساله الدر و المرجان را مولف به زبان فارسی و به درخواست برادرزاده اش درباره مومن و صفات او، در اول ذی القعده سال ۱۰۴۸ هجری قمری نگاشته است. وی ابواب کتاب را در هشت باب تنظیم کرده است:
باب اول: در مومن و صفات و علامات او.
باب دوم: در قلت مومن و کثرت مقابلش.
باب سیوم: در رضا به موهبت ایمان و صبر به هر چیزی که بعد از تحصیل ایمان او را حاصل شود.
باب چهارم: در سکون مومن با مومن.
باب پنجم: در دفع الله تعالی بلایا را از موضعی که مومن در آن باشد.
باب ششم: در آنکه مومن دو طایفه است.
باب هقتم: در آن چیزی که اخذ می کند خدای تعالی بر مومن از نصر و صبر بر آن چیزی که ملحق می شود به مومن در آن چیزی که مبتلا شده به آن.
باب هشتم: در آن که بلایا همگی متوجه مومن می شود.
رساله توقیت به زبان عربی و رد بر کسی است که مدعی تعیین وقت برای ظهور حضرت حجت (ع) است.
بعضی ازعناوین فهرست مطالب به شرح زیر است:
رساله اول: رد من قال بالتوقیت
مقدمه المولف
تحریر محل النزاع
الاستدلال علی المدعی
دلاله الاخبار الکثیره علی المدعی
الخف من بعد الخلف
ان عرفوا المکان دلوا علیه
لا یری جسمه
فقد حجه الله
العباده فی السر
المتمسک بدینه کالخارط للقتاد
فقد الخامس من ولد السابع
ان للغلام غیبه
موت الجاهلیه
فسطاط المهدی
اعرف الغلام
نصیحه للسید المستشکل
التفسیر الصحیح لآیه اقترب للناس حسابهم
رساله دوم: الدر و المرجان فی تفسیر الایمان
خطبه مولف
مقدمه مولف
درخواستگر تالیف کتاب
ابواب کتاب
دعا به درگاه خدا
باب اول: در معرفت مومن و دانستن صفات و علامات آن (شامل احادیث ۱ الی ۳۶)
باب دوم: در قلت عدد مومنین (شامل احادیث ۳۷ الی ۴۳)
باب سوم: در رضا به موهبت ایمان، و صبر بر هر شیئی بعد از آن (شامل احادیث ۴۴ الی ۴۹)
باب چهارم: در سکون مومن نزد مومن (شامل حدیث ۵۰)
باب پنجم: فیما یدفع الله بالمومن (شامل احادیث ۵۱ الی ۵۳)
باب ششم: در آن که مومن دو طایفه اند (شامل احادیث ۵۴ الی ۵۶)
باب هفتم: ما اخذالله علی المومن من النصر علی ما یلحقه (شامل احادیث ۵۷ الی ۷۰)
باب هشتم: در ابتلاء مومن (شامل احادیث ۷۱ الی ۱۰۰)
سپس در پایان، معنای ایمان، اختلاف قوم در تفسیر ایمان، مذهب مولف در مقام و انجامه آمده است.
از دیگر آثار دلیجانی:
بازنویسی اجازه شهید ثانی به پدر شیخ بهایی در سال ۱۰۱۶ق.
هادی المضلین در شرح رساله نظامیه (درفقه) در سال ۱۰۳۰ق.
شرح مختصر عضدالدین عبدالرحمن ایجی را نیز در سال ۱۰۳۶ کتابت نموده است.
کتاب «الدرو المرجان» و «رساله فی رد من قال بتوقیت الظهور» توسط سیدصادق حسینی اشکوری از روی نسخه نگهداری شده در کتابخانه مدرسه مبارکه فیضیه قم به شماره ۱۹۸۸ تصحیح گردیده است و توسط انتشارات بهریار در دلیجان، در ۲۱۰ صفحه در قطع رقعی و به شمارگان ۱۵۰۰ منتشر شده است.