کد خبر:42832
پ
بیهقی

اعلام فراخوان همایش «ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان‌رشته‌ای نثر فارسی»

چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته‌ای نثر فارسی برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- دانشگاه حکیم سبزواری با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی و پژوهشی کشور، اول آبان ماه 1403، چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثر فارسی را در شهرستان سبزوار برگزار می کند. مهیار علوی‌مقدم دبیر این همایش درباره این رویداد ملی گفت: ۱۳ سال است که همایش نکوداشت ابوالفضل بیهقی، به صورت بین المللی، ملی و یا استانی در سبزوار برگزار می شود که امسال چهاردهمین دوره آن در روز اول آبان، به صورت بین المللی و با حضور جمعی از اندیشمندان، سخن شناسان و نیز وزیران و سفیران کشورهای اقلیم زبان فارسی و نیز اساتید داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه مهمانان به صورت حضوری و یا مجازی در این رویداد فرهنگی شرکت خواهند کرد، افزود: در این همایش، ۹ کارگاه و ۱۲ نشست فرهنگی و ادبیاتی از جمله کارگاه تئاتر و تاب‌آوری برپا خواهد شد و برای نخستین بار، جایزه ویژه بلاغت نیز توسط خانواده مرحوم دکتر «سیدمحمد علوی‌مقدم»، از اساتید فقید دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات فارسی اهدا خواهد شد.

گفتنی است اوّل آبان، درتقویم ملّی، به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ثبت شده است. در این راستا از اوّل آبان ۱۳۸۶ تاکنون، سیزده دوره از همایش های بزرگداشت بیهقی در سطح ملی و بین المللی برگزارشده است و امسال نیز اوّل و دوم آبان شماری از نثر پژوهان و بیهقی پژوهان و پژوهشگران میان رشته ای گردهم می آیند تا باردیگر، باب بیهقی پژوهی و نثر پژوهی پررونق شود.

اثر گرانسنگ ابولفضل بیهقی با عنوان «تاریخ بیهقی» از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نمونه نثر فارسی شناخته شده است؛ از اینرو وی را “پدر نثر فارسی” نام داده اند.

متن کامل اطلاعات همایش را اینجا مطالعه کنید.

 

همایش ابوالفضل بیهقی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612