کد خبر:12482
پ
photo_2019-01-16_08-43-13

اعلام زمان و مکان مراسم تشییع دکتر نیساری

فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاریخ مراسم تشییع شادروان سلیم نیساری را اعلام کرد.

میراث مکتوب – فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاریخ مراسم تشییع شادروان سلیم نیساری را اعلام کرد.

گفته شده پیکر شادروان دکتر سلیم نیساری روز یکشنبه سی‌ام دی‌ماه ۱۳۹۷، ساعت ۹ صبح از محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشییع خواهد شد.

در همین ارتباط علاقه‌مندان و دوستداران شادروان نیساری برای حضور در مراسم تشییع آن مرحوم می‌توانند، از ساعت 9صبح روز یکشنبه در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی واقع در تهران، بزرگراه شهید حقانی، خروجی کتابخانه ملی، بلوار دکتر حسن حبیبی حضور به‌عمل‌ آورند.

لازم به ذکر است که دکتر سلیم نیساری، ادیب، محقق و حافظ پژوه نامدار معاصر روز شنبه 22 دی ماه، به دیار حق شتافت.

دکتر نیساری که متولّد 21 آذرماه 1299 خورشیدی در منطقۀ اوشتبین آذربایجان و دانش‌آموخته مقطع دکترای فلسفه از دانشگاه ایندیانای آمریکا بود، عمری را در عرصۀ ادبیات و فرهنگ گذراند و به عنوان نسخه‌پژوه و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی به شمار می‌آمد.

وی کسی بود که خبر جعلی منتسب به یونسکو در مورد رتبه بندی زبان‌ها(ترکی سومین زبان و فارسی سی و سومین لهجه عربی!) را از یونسکو استعلام کرد و پاسخ دفتر پاریس یونسکو مبنی بر رد چنین اقدام نامعقولی را در نشریۀ کتاب هفته منتشر کرد.

استاد دکتر مهدی محقق در پیشگفتار کتابی از دکتر نیساری نوشته است: در سال‌های آغازین دهه 1330 که من دانشجوی دورۀ لیسانس دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بودم با برخی از دانشجویان دورۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی که از تبریز بودند از جمله دکتر منوچهر مرتضوی و دکتر سلیم نیساری آشنا شدم. دکتر نیساری در آن وقت‌ها مدیر کل وزارت فرهنگ هم بود که معمولاً در کتابخانۀ طهوری همدیگر را می‌دیدیم. بعدها ارتباط ما بیشتر شد و همواره ایشان در برخوردها از سکون و آرامش و ادب ویژه‌ای برخوردار بود. پس از انقلاب، ارتباط ما زیاد شد؛ چه آنکه هر دو هفته یک‌بار او را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی ملاقات می‌کردم و از ملاحظات خاصی که در باره حافظ داشت، برخوردار می‌شدم. او با فروتنی ویژه خود عبارات عربی دیوان حافظ را نزد من می‌آورد و با کمک یکدیگر به برخی از مشکلات می‌پرداختیم. نکتۀ جالبی که از کوشش‌های سالیان دراز از زندگی علمی دکتر نیساری بر می‌آید اینکه این استاد هرچند در محیط غیر زبان فارسی زاده و پرورش یافته چگونه، همت خود را در هشت دهه از زندگی پر بار خود به ترویج و نشر زبان و ادبیات و خط فارسی پرداخته و ملت ایران را از علم سرشار خود بهره‌مند ساخته است.   

 

مطالب مرتبط:

دکتر سلیم نیساری، نسخه‌پژوه و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612