کد خبر:18572
پ
index_1-1

استاد دبیرسیاقی، ادیبی پرتلاش و نویسنده ای پر کار بود

یار دیرین علامه دهخداو یادگاراو در میان اصحاب فکر وقلم ، دکترسیدمحمد دبیرسیاقی ، به دهخدای بزرگ پیوست.

میراث مکتوب – یار دیرین علامه دهخداو یادگاراو در میان اصحاب فکر وقلم ، دکترسیدمحمد دبیرسیاقی ، به دهخدای بزرگ پیوست وروانش در کنار یاران سفرکرده اش ، دکترمحمد معین و دکترسیدجعفرشهیدی آرامش ابدی یافت

درگذشت این فرهیخته بلند آوازه که در طی عمر نسبتا بلند و پربرکت خود ، همواره به ایران و‌میراث گرانقدرایران می اندیشید حادثه ای بسیار تلخ در عالم فرهنگ ایران است . اوبی تردید از نادره برجای ماندگان طایفه لغت و تصحیح‌ بود و با رفتنش جایگاه نادره مردان ،خالی و خالی ترشد.دکتردبیرسیاقی یکی از ستون های پرشکوه‌ کاخ رفیع ادبیات فارسی ایران بود. ستونی که سالها، پرتوان از فروریختن بسیاری از بابد ونبایدهای عرصه زبان و ادبیات فارسی ممانعت کرد. حضور او گرمی بخش حافظه های بسیاری بود که همواره حسرت درک محضر بزرگانی چون دهخدا ، بهار ، نفیسی اقبال اشتیانی ، را در دل داشتند. سید محمد دبیرسیاقی بوی این طایفه از بزرگان ادب وتاریخ‌ را می داد.. او پیوند ‌ عالم ادبیات امروز باادبیات دیروز بود.‌‌او از تاریخ آمده بود ، از تاریخ سخن های فراوان داشت ، سخن های فراوان گفت و نوشت و پس از عمری پرثمر زیستن لب از سخن و دیده از دیدن فرو بست ومارا با خاطراتمان تنهاگذاشت..خاطره با او و خاطره یاران و استادان او…با مرگ اوحلقه ما با تاریخ گسست .
شهریور سال گذشته میراث مکتوب تذکره خلاصة الاشعار بخش شاعران قزوین و گیلان به تصحیح آن استاد ارجمند را منتشر کرد. طی سالهای گذشته مقالات متعددی در آینه میراث و گزارش میراث از ایشان انتشار یافت. به هر روی در سوگ او چه می توان گفت جز دریغ وافسوس وحسرت.
موسسه پژوهشی میراث مکتوب درگذشت این استاد برجسته زبان و ادب فارسی را به جامعه ادبی کشور تسلیت می گوید و برای آن مرحوم مغفرت و رحمت الهی مسئلت دارد.
روحش شاد و بهشت برین جایگاه ابدی اش باد
.

اکبر ایرانی – مدیرعامل مؤسسۀ پزوهشی میراث مکتوب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612