کد خبر:12476
پ
photo_2019-01-12_13-20-34

از خدمات علمی و فرهنگی دکتر اعوانی تجلیل می‌شود

مراسم بزرگداشت دکتر غلامرضا اعوانی رییس سابق موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می شود.

 میراث مکتوب- مراسم بزرگداشت دکتر غلامرضا اعوانی رییس سابق موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می شود.

قرار است مراسم بزرگداشت این استاد بازنشستۀ دانشگاه شهید بهشتی، با حضور حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مهدی محقق، رئیس هیات مدیره انجمن، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران، آیت‌الله مصطفی محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و منوچهر صدوقی سها، عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار ‌شود.

گفته شده این مراسم از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در در خیابان ولیعصر (عج)، پل امیر بهادر، خیابان سرلشگر بشیری، پلاک ۷۱ برگزار خواهد شد.

  

 

غلامرضا اعوانی از دانشگاه آمریکایی بیروت تا ریاست انجمن حکمت و فلسفه

دکتر غلامرضا اعوانی در سال ۱۳۲۱ در سمنان به دنیا آمد. وی در کودکی راهی مکتب‌خانه شد تا خواندن و نوشتن، قرائت قرآن و آداب را بیاموزد. سپس به مدرسۀ علاء الدوله رفت و دوران ابتدایی به سبک جدید را پشت سرگذاشت. اعوانی در دبیرستان به تحصیل در رشته ادبی پرداخت و در عین حال از مطالعۀ دروس دینی نیز غافل نبود. اودر سال ۱۳۴۰ با اخذ مدرک دیپلم دبیرستان به دلیل کسب رتبۀ ممتازی از دانشگاه آمریکایی بیروت بورس دریافت کرد و به آن دانشگاه رفت و در دوران تحصیل به فلسفه اسلامی علاقه‌مند شد.  

اعوانی پس از بازگشت به ایران در آزمون فوق لیسانس دانشگاه تهران پذیرفته شد و تز خود را با عنوان «وجود شناسی از دیدگاه کانت و ملاصدرا» نوشت. او در سال ۱۳۴۷ در آزمون دکترای همین دانشگاه شرکت کرد و در سال ۱۳۵۵ از رسالۀ خود با عنوان «عقل و نفس در فلسفه افلوطین و تاثیر آن در فیلسوفان مسلمان و خاصه حکمت اشراق» دفاع کرد. اعوانی طی تحصیل از محضر اساتادان برجسته‌ای هم چون یحیی مهدوی، سیدحسین نصر و ایزوتسو بهره برده است.

او در سال ۱۳۴۹ در دانشگاه شهید بهشتی به تدریس فلسفه مشغول شد و از سال ۱۳۶۳ ریاست انجمن حکمت و فلسفه را بر عهده گرفت و در سال ۱۳۷۲ استاد ممتاز دانشگاه شهید بهشتی شد، همچنین در سال ۱۳۸۰ در همایش نخست چهره‌های ماندگار در عرصۀ فرهنگ و علم برگزیده شد. این استاد حکمت و فلسفه، تسلط به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسوی و همچنین با زبان‌های یونانی، لاتین قدیم، آلمانی آشنایی دارد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612