کد خبر:9632
پ
khatibi_abolfazl_0

آیا فردوسی برای سرودن بیتی در تنور می رفت؟

یادداشت های شاهنامه شناسی – مقالۀ دکتر ابوالفضل خطیبی عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی – منتشرشده در شمارۀ 69 – 68 دوماهنامۀ گزارش میراث.

میراث مکتوب – عطار در مصیبت نامه در ستایش از شعر خود چنین می سراید:

آب هر معنی، چنانم روشن است/ کانچه خواهم، جمله، در دست من است

می نباید شد بحمدالله به زور/ همچو فردوسی ز بیتی در تنور

همچو نوح آبی به زور آید مرا/ زانکه طوفان از تنور آید مرا

از تنورم چون رسد طوفان به زور/ هیچ حاجت نیست رفتن در تنور

همچو فردوسی فقع خواهم گشود/ چون سنایی، بی طمع خواهم گشود

(عطار، 1386: 448 – 449)

بیت دوم مبهم است و این باهام را قزوینی نیز یادآور شده بود (قزوینی، 1388: 6/103). به نوشتۀ زنده یاد محمدامین ریاحی «در تنور رفتن فردوسی برای بیتی اشاره به افسانه ای است که ظاهراً جای دیگر نیامده» (ریاحی؛ 1372: 258). آیدنلو بر اساس یکی از روایات مردمی دربارۀ فردوسی حدس می زند که در داستانی که در نیشابور عصر عطار رایج بوده – و صورت مکتوب آن فعلاً به دست ما نرسیده – فردوسی برای سرودن یا تکمیل بیتی به منظور تأمل بهتر در خلوت، درون تنور رفته است.

متن کامل این مقاله نوشتۀ ابوالفضل خطیبی که در شمارۀ 69 – 68 دوماهنامۀ گزارش میراث (دوماهنامۀ تخصصی اطلاع رسانی در حوزۀ نقد و تصحیح متون، نسخه شناسی و ایران شناسی، دورۀ دوم، سال نهم، شمارۀ اول و دوم، فروردین – تیر 1394) منتشر شده است اینجا بخوانید.

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612