کد خبر:12511
پ
03_0

آشنایی دانشجویان آکادمی اسلامی بلغار روسیه با نسخ خطی اسلامی

دانشجویان آکادمی اسلامی بلغار روسیه با نسخ خطی اسلامی آشنا شدند.

میراث مکتوب – همایشی با هدف آشنایی دانشجویان آکادمی اسلامی بلغار روسیه با نسخ خطی اسلامی در آکادمی اسلامی شهر بلغار برگزار گردید.

این دورۀ آموزشی که بصورت علمی و عملی برگزار شد، از تاریخ 28-30 ژانویه 2019 (برابر با 8 تا 10 بهمن 1397) به مدت سه روز به طول انجامید و در آن پژوهشگرانی از جمله «الکسی خیسمتولین»، پژوهشگر ارشد انستیتو نسخ خطی شرقی آکادمی علوم روسیه از سن‌پترزبورگ، «اولگا یستربوا»، همکار علمی بخش نسخ خطی کتابخانه ملی روسیه از سن‌پترزبورگ و «فتح الله ذوقی» پژوهشگر همکار بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا از مسکو به ارائۀ درس‌گفتارهایی پرداختند.

به گفتۀ بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا، شرکت کنندگان در این دورۀ آموزشی شامل دانشجویان دورۀ دکترا و کارشناسی ارشد آکادمی اسلامی بلغار بودند و در آن سرفصل‌های درسی مرتبط با نسخ خطی همچون روش‌شناسی کار با متون خطی، شیوه‌های تشخیص نسخ اصل و جعلی، فرهنگ کتاب‌سازی و هنر کتاب‌آرایی در نسخ خطی، انواع نگارش‌ها در نسخ خطی اسلامی، آشنایی با تاریخ چاپ سربی و سنگی، کتابشناسی و نسخه‌شناسی در نسخ خطی، منابع تراجمی و کتابشناختی، بازخوانی نمونه‌هایی از کتیبه‌ها و نسخ به خطوط مختلف و به زبان عربی، ترکی و فارسی تدریس شد.

آکادمی اسلامی بلغار در کنار محوطه تاریخی شهر بلغار و نزدیک مسجد سپید (آق مسجد) بنا شده است و عالی‌ترین مرکز آموزشی علوم اسلامی در روسیه است.

این آکادمی در سال 2017  افتتاح شد و از همان سال اقدام به پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نموده است.

شهر تاریخی بلغار در جمهوری تاتارستان روسیه واقع است و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کازان(قازان) و بر ساحل رود ایدیل قرار دارد و جزو میراث جهانی یونسکو است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612