کد خبر:5436
پ
ashrafsadeghi-ali-m-1

یک قصیده تازه از عنصری

استاد محمدعلی موحد انسانی خلیق و والا، دانشمندی بسیاردان و پرتوان، آزادمردی اصیل و شریف و همکاری خوش محضر است

ميراث مكتوب – استاد محمدعلی موحد انسانی خلیق و والا، دانشمندی بسیاردان و پرتوان، آزادمردی اصیل و شریف و همکاری خوش محضر است. خدمات او به مولوی شناسی ماندنی و ستودنی است. تحقیقات او در زمینۀ نفت نیز برای متخصصان لابُدَمنه است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید مقدمۀ مقالۀ «یک قصیدۀ تازه از عنصری» است که به قلم دکتر علی‌اشرف صادقی در مجموعه مقالات با قافله شوق (ارج نامۀ استاد محمدعلی موحد) منتشر شده.

دکتر صادقی در بخشی از این مقاله می‌نویسد: «تقی‌الدین کاشانی (زنده در 1016) دیوان عنصری را قریب به پنج هزار بیت دانسته است (رک. خلاصة الاشعار، نسخۀ شمارۀ 272 ف (= فیروز) متعلق به کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی؛ مجمع القصاید، به نقل از محمد دبیر سیاقی در مقدمۀ دیوان عنصری، چاپ دوم، 1363، ص سی). محمد دبیرسیاقی در چاپ خود از دیوان، 3519 بیت از شاعر را از منابع مختلف گردآورده است. با جستجو در جنگ ها و کتب ادبی به اشعار دیگری از او برمی خوریم که در دیوان چاپی نیامده است. قصیده‌ای که در اینجا نقل می‌گردد در جنگ شمارۀ 5319 کتابخانۀ ملک در تهران ص 122 – 119 (= اصل) جنگ 798 مجلس سنای سابق (مجلس شورای اسلامی امروز) (= 798)، برگ 54 رو (فقط 12 بیت آخر قصیده) و جنگ 71 ب دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران (= اد) آمده است.

متن كامل اين مقاله را با كليك بر روی گزينه دريافت فايل مطالعه كنيد.

يادآور مي شود مجموعه مقالات با قافلۀ شوق (ارج نامۀ استاد محمدعلی موحد) به اهتمام محمد طاهری خسروشاهی از سوی انتشارات ستوده به چاپ رسيده است.

اخبار مرتبط
…………………………………………………

سکوت سعدی

فرزانه حقیقت جو

چون مه پی آفتاب رفتم…

یادداشتی درباره ارج نامه دکتر محمدعلی موحد

بُرده و قضیب پیغمبر اکرم (ص)

مقامات ابوعلی قومسانی


دريافت فايل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612