کد خبر:4161
پ
۷۱

یادگار گنبد دوار

یادگار گنبد دوار تلخیص و تحلیلی از خسرو و شیرین نظامی است که به قلم دکتر منصور ثروت نگاشته شده

میراث مکتوب – یادگار گنبد دوار تلخیص و تحلیلی از خسرو و شیرین نظامی است که به قلم دکتر منصور ثروت نگاشته شده.

برای داستان عشق و دلدادگی، تاریخی نمی‌توان معین کرد. نه مختص جغرافیایی است و نه از آن ملیت ویژه‌ای و نه ربطی به متمدن و غیر متمدن یا فقیر و غنی دارد. چنانکه در طول تاریخ در همۀ مکان‌ها و زمان‌ها و در بین همۀ اقوام و طوایف اتفاق افتاده است. داستان زال و رودابه و بیژن و منیژه که آغازگر نطفه بستن داستان عاشقانۀ ضبط شده در ادب فارسی است، نشان می‌دهد که ماجرای عاشقانه از چه تاریخی طولانی و قدیمی برخوردار است، زیرا اتفاق در دوران اساطیری می افتد و ما هرگز تاریخ معینی بر آن نمی‌توانیم تعیین کنیم.

انسان در طول تاریخ دو وجه از حیات را همیشه پیش رو داشته است. حیات نخستین جنبه ای عمومی و اجتماعی دارد که در کشاکش زندگی مادی از قبیل تعیین مکان زیست و حراست از محدودۀ آن در جهت تأمین معاش کوشیده است. کوشش در پیدا کردن آب و خاک مناسب و آغاز به پرورش دام و گیاه و نگهبانی از منابع به دست آمده همگی در راه تأمین خورد و خوراک و حفظ وجود بوده است.

داستان خسرو و شیرین، قصۀ عشق و دلدادگی است و یکی از معروف ترین آثار نظامی. موضوعی دلپذیر که در طول تاریخ در همۀ مکان ها و زمان ها بارها رخ داده است.

اثر حاضر پس از تلخیص داستان خسرو و شیرین اثر نظامی خواننده را در جریان تحلیلی از شخصیت‌های قصه، حاشیه متن و انتقاد بر برخی موارد قرار می‌دهد.

مؤلف در دیباچۀ این اثر نخست داستانهای منظوم عاشقانه را بررسی کرده است و فصل اول را به مقلدان خسرو و شیرین اختصاص داده است.

خلاصه‌ای از داستان خسرو و شیرین عنوان فصل دوم این کتاب است.

بررسی شخصیت‌های داستان خسرو و شیرین، حاشیه پردازی نظامی و انتقاد بر داستان خسرو شیرین عناوین مباحثی است که نویسنده در فصول سوم تا پنجم مطرح می‌کند.

در پایان این کتاب نیز افزوده‌ها، فهرست اعلام و فهرست منابع مورد استفاده آمده است.

یادگار گنبد دوار (تلخیص و تحلیلی از خسرو شیرین نظامی) به کوشش منصور ثروت در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۱۹۰ صفحه به بهای ۱۱۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات علمی به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612