کد خبر:6011
پ
فاقد تصویر شاخص

گزارش کنفرانس سه روزة «تاریخ، حال و آینده ریاضیات و نجوم: بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی»

کنفرانس سه روزۀ «تاریخ، حال و آینده ریاضیات و نجوم: بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی» از تاریخ 10 تا 12 سپتامبر 2014 (19 تا 21 شهریور 93) در شهر باکو برگزار شد.

میراث مکتوب – کنفرانس سه روزۀ تاریخ، حال و آینده ریاضیات و نجوم: بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی از تاریخ 10 تا 12 سپتامبر 2014 (19 تا 21 شهریور 93) توسط پژوهشکدۀ ریاضیات و مکانیک آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان با همکاری دانشگاه آذربایجان در شهر باکو و با شرکت تاریخ نگاران علم از نقاط مختلف جهان برگزار شد.



دبیر علمی این کنفرانس دکتر علی بابایف از مشاوران علمی مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران بود و همانگونه که از نام این کنفرانس بر می­آید هدف اصلی این کنفرانس بزرگداشت نام و یاد خواجه نصیر الدین طوسی بود ولی در کنار آن، سخنرانی­هایی دربارة سایر موضوعات تاریخ علم و فلسفه نیز ارائه شد. زبان کنفرانس، ترکی آذربایجانی، انگلیسی و روسی بود و اساتید بزرگ تاریخ علم چون پروفسور ژاک سزیانو از سوییس، احمد جبار از فرانسه، مونیکا ریوس پینس از اسپانیا، سلیم آیدوز از انگلستان و سرگئی دمیدوف از روسیه شرکت داشتند. شرکت کنندگانی نیز از ایران در این کنفرانس شرکت داشتند.


دکتر محمد باقری  از پژوهشکدة تاریخ علم دانشگاه تهران (سردبیر نشریۀ میراث علمی اسلام و ایران) با عنوان «حیات و آثار کوشیار گیلانی»؛ دکتر علی عجب شیری زاده از مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه با عنوان «نقش خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ نجوم به عنوان منجم»؛ سید هادی طباطبایی از پژوهشکدة تاریخ علم دانشگاه تهران با عنوان «همکاران و دستیاران اصلی خواجه نصیر الدین طوسی در رصدخانۀ مراغه»؛ دکتر احسان توابی از دانشگاه پیام نور با عنوان «تقویم شمسی و سالهای کبیسه»، و سید هادی طباطبایی و دکتر محمد باقری از پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران با عنوان «گزارشی از ترجمۀ ترکی رساله مجمل الاصول کوشیار گیلانی» در این کنفرانس حضور داشتند.



مراسم افتتاحیه این کنفرانس روز 10 سپتامبر (19 شهریور) در سالن اصلی آکادمی ملی علوم آذربایجان با سخنرانی و خوشامدگویی برخی از شرکت­کنندگان خارجی از جمله دکتر باقری برگزار و سخنرانی­های اصلی بعد از ظهر همان روز در دانشگاه آذربایجان باکو آغاز شد و تا 12 سپتامبر(21 شهریور) ادامه یافت. روز سوم کنفرانس در رصدخانۀ شماخی جمهوری آذربایجان در 150 کیلومتری باکو در استان تاریخی شیروان که به نام رصدخانۀ خواجه نصیرالدین طوسی نامگذاری شده است برگزار گردید و در حاشیۀ این کنفرانس نیز از دیدنی­های شهر باکوی کهن و میراث جهانی این شهر دیدار به عمل آمد.


 


سید هادی طباطبایی


کارشناس ارشد تاریخ علم، پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران


 



برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کنفرانس اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612