کد خبر:23240
پ
IMG_20220615_151559

گزارش هشتادمین محفل ماهانۀ میراث مکتوب

چهارشنبه، 25 خردادماه 1401، هشتادمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به شوق دیدار، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، 25 خردادماه 1401، هشتادمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به شوق دیدار، با حضور جمعی از اساتید و دوستداران فرهنگ ایران‌زمین، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

 

 

در این جلسه دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ میراث مکتوب، پس از خوشامدگویی به حاضران و سخن از فاصله‌ای که در جلسات ماهانه به جهت همه‌گیری بیماری و شرایط خاصِ پدیدآمده ایجاد شده است، به ارائۀ گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه در ماه‌های اخیر پرداخت و گفت: ما در این شرایط به این سمت رفتیم که نشست‌های مجازی برگزار کنیم و حدود 100 نشست را به این صورت تدارک دیدیم و برگزار کردیم. برای هفتۀ نظامی گنجه‌ای بیش از 30 سخنرانی از متخصصان دریافت کردیم و در صفحات میراث مکتوب پخش کردیم و به انتشار رساندیم. همچنین بیش از 30 سخنرانی به مناسبت 28 سالگی مؤسسه میراث مکتوب داشتیم. به این ترتیب امکان استفاده از اساتید در حالی که در منازل‌شان هستند، با فضای مجازی فراهم شد. الان همه این مطالب از طریق صفحه اینستاگرامی میراث مکتوب در دسترس علاقه‌مندان است.

وی همچنین با اشاره به آسیب‌های بیماری فراگیرشده، از درگذشت برخی از همراهان میراث مکتوب از جمله دکتر غلامرضا جمشیدنژاد اول یاد کرد.

در ادامه کلیپی از یاران درگذشتۀ میراث مکتوب، که در سال‌های اخیر بدرود حیات گفته‌اند، پخش شد. در این کلیپ تصاویر و معرفی‌ای از مرحومان حسن انوشه، غلامرضا جمشیدنژاد اول، جوره بیک نصری، آذرتاش آذرنوش، حسن حسن‌زاده آملی، اکبر نحوی، برت فراگنر، قاسم انصاری، محمدعلی اسلامی ندوشن، حمیدرضا گیاهی یزدی، و محمود دعایی به نمایش درآمد.

پس از آن دکتر ایرانی با اشاره به کسالت دکتر مهدوی دامغانی و بستری شدن ایشان در بیمارستانی در فیلادلفیای آمریکا به علت نارسایی قلبی، به بیان مطالب و خاطراتی دربارۀ ایشان پرداخت و برای ایشان آرزوی سلامتی کرد.

وی همچنین با اشاره به درگذشت مرحوم دعایی، گفت: درگذشت ایشان برای همۀ ما خیلی تلخ و غافلگیرکننده بود چون شخصیتی بودند که کسی نمی‌تواند جای ایشان را پر کند و همه به این مسئله اذعان دارند. یک شخصیت خاص بودند که که در همۀ ابعاد به خصوص ابعاد انسانی و رفتاری و اخلاقی بی نظیر بود. تواضع و فروتنی و اراتباطات مردمی و این که بر پیکر هر شخصی با هر گرایش و روش و منشی ایشان نماز می خواند. البته مرحوم شیخ عبدالله نورانی هم در همۀ این مجالس حاضر می‌شدند اما آقای دعایی به جهت سبقۀ فرهنگی و ارتباطاتی که داشتند بیشتر در مجالس حاضر می‌شدند. جانشین مرحوم دعایی در روزنامه اطلاعات، یعنی جناب آقای سیدعباس صالحی، هم انصافا فرد شریفی است که می‌تواند گروه‌های مختلف را جذب کند.

دکتر ایرانی سپس از آثار برگزیده و شایستۀ تقدیر شناخته شدۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در جایزۀ کتاب سال اخیر یاد کرد و گفت: در جایزۀ امسال حدود 7 یا 8 متن تصحیحی از مراکز مختلف جزو برندگان کتاب سال معرفی شدند. باعث خوشحالی است که به رغم مشکلات و موانع و سختی‌هایی که در تصحیح و چاپ متون وجود دارد، این آثار چاپ می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند و محققان و مصححان تشویق می‌شوند.

گفتنی است کتاب‌های «طبائع الحیوان» و «منتهی الإدراک فی تقاسیم الأفلاک»، از جمله منشورات مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب، به عنوان برگزیدۀ سی‌و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در زمینۀ تصحیح در بخش کلیات و تاریخ علم معرفی شدند. همچنین کتاب‌های «رسائل خواجو»، «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه کنگره (آمریکا)» و «التشریح»، از دیگر آثار چاپ شده از سوی مؤسسۀ میراث مکتوب، به ترتیب در بخش متون قدیم، بخش تألیف در حوزه نسخ خطی و بخش کلیات و تاریخ علم این دورۀ جایزۀ کتاب سال شایسته تقدیر شناخته شدند.

در ادامه کلیپ معرفی آثار منتشرشده از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در سال گذشته و دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در سال 1400 پخش شد.

در بخش بعدی نشست دکتر ایرانی با اشاره به معرفی شدن سال‌های 23-2022 از سوی یونسکو به نام ابوریحان بیرونی، به برخی برنامه‌های مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در همین راستا در سال پیش رو، از جمله چاپ عکسی برخی نسخ آثار ابوریحان و برگزاری همایش اشاره کرد و از استاد منوچهر صدوقی سها که در جلسه حضور داشت، برای ترجمۀ بخش دوم تحقیق ماللهند، اثر ابوریحان بیرونی، دعوت کرد.

وی با اشاره به موانع پیش روی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب برای اجرای برنامه‌های بیشتر به جهت محدودیت منابع و امکانات مؤسسه، گفت: امیدواریم بتوانیم در حد توان مؤسسه فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.

این نشست با شعرخوانی مرتضی امیری اسفندقه ادامه پیدا کرد. وی علاوه بر شعری از خود، اشعاری از رهی معیری، مهدی اخوان ثالث و حسین منزوی، در وصف و مدح علی بن موسی الرضا (ع) خواند.

در ادامه دکتر مهدی محقق نیز با ابراز خوشحالی از حضور در نشست‌های میراث مکتوب و دیدار دوستان، گفت: امیدوارم این جلسات ادامه پیدا کند و میراث مکتوب پربارتر شود. آقای ایرانی از پیش از تأسیس این مؤسسه با من دربارۀ این طرح صحبت کردند و الحمدلله 28 سال کوشش‌های فراوان ایشان و همکاران‌شان نتایج قابل توجهی داشته است. میراث مکتوب از پربارترین نهادهای علمی کشور بوده است و امیدواریم که این روند همچنان ادامه پیدا کند.

شعرخوانی محمدحسین باتمان غلیچ و معرفی چند کتاب تازه به چاپ رسیده دیگر بخش‌های نشست چهارشنبه 25 خردادماه 1401 بود.

برای دیدن گزارش تصویری این نشست کلیک کنید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612