کد خبر:1808
پ
22-Copy1-1

گزارشی از پنجمین نشست دوستانه مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب

پنجمین نشست دوستانۀ مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب که دوشنبۀ پایانی هر ماه انجام می شود و تبدیل به محفل انس و الفت بین اهل قلم و پژوهشگران و میراثبانان شده است، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۱ در محل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار شد.

میراث مکتوب – پنجمین نشست دوستانۀ مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب که دوشنبۀ پایانی هر ماه انجام می شود و تبدیل به محفل انس و الفت بین اهل قلم و پژوهشگران و میراثبانان شده است، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۱ در محل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار شد.
در این مراسم که جمع کثیری از استادان و اهالی علم شرکت کرده بودند، دکتر اکبر ایرانی پس از صرف ناهار (آبگوشت) و ضمن خیر مقدم به شرح گزارش کارهای انجام شده پرداخت و گفت: «تشویق و یاری دوستان ما را بر آن داشت که این نشست های دوستانه را ادامه دهیم و فرصتی برای آشنایی بیشتر و درد دل داشته باشیم؛ به ویژه که این دیدارها با چاشنی غذای ایرانی همراه شده است و همه را برانگیخته می کند. چندی پیش به دعوت شورای شهر خواف با ۱۴ نفر از همراهان میراث مکتوب به این شهرستان سفر کردیم و به دیدن آثار باستانی و قدیمی آن پرداختیم. متأسفیم که چنین مکان هایی در کشور ما وجود دارد و از آن بی خبریم. در این سفر آقای رجبعلی لباف خانیکی، باستان شناس بنام خراسانی، با ما همراه بود و دربارۀ جزئیات و مکان های تاریخی شهر خواف توضیحات مبسوط داد.»
دکتر ایرانی در خصوص فعالیت های در پیش روی میراث مکتوب گفت: «اهمیت سفر و ایران گردی بر همه آشکار است و نقش زنده یاد افشار در این خصوص بر کسی پوشیده نیست. ۱۶ اسفند به مناسبت دومین سالگرد درگذشت زنده یاد ایرج افشار مراسمی با عنوان «سفرنامه نگاری و ایران شناسی» در کتابخانه ملک برگزار خواهد شد. سال گذشته به یاد ایرج افشار مراسمی با عنوان نسخه شناسی برگزار شد و امسال سفرنامه نگاری و اهمیت آن در حوزۀ ایران گردی است. آقایان ابراهیم باستانی پاریزی و محمدعلی موحد در این بزرگداشت سخنرانی خواهند کرد. مرحوم ایرج افشار سنت حسنه ایران گردی را به خصوص برای اهل علم، که حوصله رفت و آمد ندارند، زنده کرد و نشان داد که می توان سفر کرد و کتابی چون گلگشت وطن نوشت. بازدید از موزه های نگارگری و سخنرانی از برنامه های این مراسم خواهد بود.»
دکتر ایرانی همچنین پیرامون وضعیت کنونی میراث مکتوب سخن گفت و خاطر نشان کرد: «از چند ماه پیش که پیرامون مشکلات گفتیم به مدد لطف الهی و همفکری دوستان به راهی کشیده شدیم که مسیر را هموارتر کرد. خوش بختانه هزینه ها نیز پایین آمد و الان قادریم به مقدار نیاز خود کتب را چاپ نماییم. اکنون که دولت یک پنجم از بودجه سابق را به ما می دهد، با توجه به مسیر تازه ای که در خصوص چاپ دیجتالی آثار در پیش گرفتیم، می توان گفت به آرامش نسبی رسیدیم و امیدواریم روال بهتر شود و بعد از مدتی شرایط مساعد تثبیت شود.»
پس از سخنان دکتر ایرانی، دکتر مجدالدین کیوانی، استاد زبان شناسی کاربردی و مترجم، برای تشکر از برگزارکنندگان نشست به ویژه دکتر ایرانی یکی از سروده های خود را خواند.
آقای اسلام پناه که از شهر کرمان در این مراسم حضور داشت و از دوستان قدیمی زنده یاد ایرج افشار بود، دقایقی از خاطرات خود با روانشاد افشار سخن گفت و از جمله از قول ایشان نقل کرد که: «افشار می گفت راشد حرف های خوب می زند و فلسفی خوب حرف می زند و بین حرف خوب زدن با خوب حرف زدن تفاوت است.»
یادکرد مجالس آبگوشتی قدیم سخن دیگری بود که بحث آن در نشست دیروز بسیار داغ بود و حاضران هر یک بنا به آن چه در خاطر داشتند یادی از مراسم‌های آبگوشت که در زمان‌های گذشته بر پا می‌شد به میان آوردند. سخن از مجلس آبگوشت شاطر عباس که سه‌شنبه‌ها در اصفهان رونق داشت و بزرگان هنر اصفهان چون استاد جلیل شهناز و یاور در آن حضور می‌یافتند و مراسم آبگوشت آقابزرگ تهرانی که جمعه شب‌ها در نجف اشرف به پا بود و نیز مجلس آبگوشت ملا احمد نراقی معاصر یغمای جندقی، از جمله مجالس یاد شده در دیدار روز گذشته مرکز میراث مکتوب بود. حسن ختام دیدار پنجم، غزلی از سروده های احسان الله شکراللهی بود که توسط خود ایشان خوانده شد.

سهیلا یوسفی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612