کد خبر:23170
پ
D982D8B1D8A2D98620DAA9D8B4D988D8A7D8AF20D8A8D98620D8A7D985D984D8A7D8B3_0

کهن‌ترین قرآن تاریخدار وقف شده حرم رضوی

قرآن کشواد بن املاس که در تاریخ ۳۱۷ش/۳۲۷ق، وقف حرم رضوی شده است با قدمت 1084 سال کهن‌ترین قرآن این مجموعه به شمار می‌رود.

میراث مکتوب- مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از قرآن‌های نفیس با كتاب آرایی‌های متنوع و زیبا را در گنجینه خود دارد که تعدادی از این قرآن‌ها در کنار نفاست خطی، قدمتی طولانی نیز دارند و واقفان آن قریب به هزار سال پیش آن را وقف ساحت حریم مطهر رضوی کرده‌اند.

 

 

قرآن کشواد بن املاس که در تاریخ ۳۱۷ش/۳۲۷ق، وقف حرم رضوی شده است با قدمت 1084 سال کهن‌ترین قرآن این مجموعه به شمار می‌رود که تاریخ وقف آن بر پشت جلد آن نگاشته شده است.

این قرآن از نظر داشتن تاریخ، سومین قرآن قدیمی نوشته شده روی کاغذ در جهان محسوب می‌شود و تنها قرآن قرن چهارم هجری است که مشخصات دقیق آن را در حاشیه‌اش نوشته‌اند.

برخی احتمال می‌دهند کاتب این نسخه نفیس که در اصفهان کتابت شده، خود کشواد بن املاس باشد که نامش در کتاب «معالم العلماء» ابن‌شهرآشوب در ردیف شاعران و مداحانی ضبط شده که به دلیل شجاعتشان در بیان فضایل اهل‌بیت(ع)، بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

قرآن وقفی ابوالقاسم سیمجور نیز از دیگر قرآن‌های وقفی هزار ساله است که در گنجینه موقوفات آستان‌قدس رضوی وجود دارد.

این قرآن نفیس در سال ۳۷۱ش/۳۸۳ق، روی ۵۰ برگ از پوست آهو کتابت شده و تذهیبی بسیار زیبا با قلم‌گیری قهوه‌ای دارد.

ابوالقاسم سیمجور، سپهسالار نوح بن منصور سامانی و امیر منطقه قُهستان در جنوب خراسان بود و خط قرآن وقفی وی، یکی از قدیمی‌ترین سندهای مربوط به خط کوفی خراسانی محسوب می‌شود.

قرآن وقفی ابوالقاسم منصور بن محمد بن کثیر که صاحب‌دیوان یا همان مسئول امور اداری خراسان در دوره محمود و مسعود غزنوی بود نیز از دیگر قرآن‌ها نفیس وقفی حرم به شمار می رود که در سال 393 هجری قمری وقف آستان مطهر رضوی شده است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612