کد خبر:42948
پ
2457247

کتاب چاپ سربی «تاریخ سامانیان» در کتابخانه رضوی

کتاب «تاریخ سامانیان» به‌عنوان یک اثر چاپ سربی در زبان‌های فارسی و فرانسه با قدمتی 179 ساله، در بخش نفایس واحد مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود.

محمدرضا تازیکی، کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرفی این اثر، اظهار کرد: این کتاب نفیس چاپ سربی، بخشی از کتاب «روضة الصفا» اثر برجسته «میرخواند (تاریخ نگار سده 9 هجری قمری)» به شمار می‌آید که در آن، گوشه‌ای از تاریخ ایران در دوره سامانیان روایت می‌شود.

وی افزود: این کتاب توسط «شارل دفرمری»، خاورشناس و تاریخ‌نگار فرانسوی به زبان فرانسه ترجمه شده و در سال 1845 میلادی، در 296 صفحه از سوی انتشارات «امپرمری رویال» شهر پاریس به چاپ رسیده است.

تازیکی گفت: سامانیان دودمانی از امیران ایرانی‌تبار بودند که حدود دو قرن در قرون سوم و چهارم هجری قمری بر بخش بزرگی از ایران آن زمان شامل افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و پاکستان، فرمان می‌راندند.

تاریخچه کتاب روضة الصفا
در ادامه، بی‌بی سکینه علوی‌فر، رئیس بخش تالار تخصصی کتاب‌های خارجی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره کتاب روضة الصفا بیان کرد: این اثر نخست در سال 1840 میلادی(1263 قمری) به همت سید رضا حسینى شیرازى در دو جلد در بمبئى منتشر شد. سپس با افزودن روضة الصفاى ناصرى بر آن، در سال 1274 هجری در تهران منتشر شد و به كوشش كتابخانه خیام تهران در سال‌های 1338 تا 1339 هجری، مجدد به چاپ رسید.

وی گفت: نسخه‌هاى خطى این اثر در كتابخانه‌هاى گوناگون همچون ریو، كتابخانه موزه بریتانیا و كتابخانه دانشگاه پرینستون یافت مى‌شود. همچنین نسخه‌اى از آن در كتابخانه تاشكند وجود دارد.

علوی‌فر با اشاره به این‌که این كتاب به بیشتر زبان‌هاى جهان از جمله تركى، انگلیسى، فرانسه، آلمانى و لاتین و…، ترجمه شده است، افزود: به‌طور مثال، «دو ساس»، تاریخ سلسله ساسانى را بر پایه آن به فرانسه ترجمه و در سال 1793 میلادی در پاریس منتشر كرد. «ژوبر» نیز تاریخ ساسانیان آن را در سال 1843 میلادی به فرانسه ترجمه کرد که در پاریس به چاپ رسید.

لازم به ذکر است، بیش از 22 هزار و یکصد نسخه کتاب چاپ سربی در مخزن چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که 2 هزار نسخه آن به زبان‌های مختلف خارجی از جمله فرانسوی است.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612