کد خبر:9489
پ
taghlid

کتاب تاریخ تقلید در شیعه و سیر تحول آن

تاریخ تشیع مملو از فراز و نشیب هاست.

میراث مکتوب – تاریخ تشیع مملو از فراز و نشیب هاست. از مسائل مهمی که در تاریخ تشیّع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و تحولاتی را پشت سر گذاشته، مسئله اجتهاد و تقلید است. در سیر تحول تقلید شیعه کار مستقلی صورت نگرفته و در ضمن پاره ای از کتب اوراقی به صورت پراکنده نگاشته شده است.

از این رو ، کتاب حاضر شاید نخستین تالیف مستقل در این باره باشد. در این اثر به سبب تازه بودن موضوع سعی شده است تاریخ تقلید شیعه از جنبه های گوناگون بررسی و علاوه بر توجه به بُعد تاریخی ، ابعاد دیگری مانند کتاب نگاری ، ادوار تقلید ،بحث فقاهتی ،مرجعیت ،رساله های علمیه ، حوزه ها و مدارس فعال شیعه و فهرست نام فقهاء و مراجع تقلید شیعه و چندین مقوله ی دیگر ، مورد توجه قرار گیرد.آنچه در ابتدا از عنوان تقلید در شیعه به نظر می رسد، سیر تاریخی تقلید در شیعه است ، اما نویسنده تاریخ تقلید را فقط در مقوله تاریخی بودن آن مورد لحاظ قرار نداده ، بلکه سیر بحثی وکتاب نگاری و چندین مقولۀ دیگر رانیز در این زمینه بررسی کرده است.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است: 

تقلید و مباحث آن

فقه و مباحث آن

پیروی و اخذ احکام (تقلید)در زمان حضور معصومین(ع)

تقلید در زمان غیبت

سیر علمی تقلید

مرجعیت

رساله های عملیه

حوزه های فعال شیعه

فهرست نام فقها و مراجع تقلید شیعه در طول تاریخ غیبت

قربانی، محمدعلی، تاریخ تقلید در شیعه و سیر تحول آن، مشهد، آستان قدس رضوی، 1394.

منبع: کتابخانۀ تخصصی تاریخ اسلام و ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612