کد خبر:23310
پ
3-2_0

کتابخانه آستان قدس رضوی دارای سهمی بزرگ در پژوهش نسخ خطی است

دکتر اکبر ایرانی کتابخانه آستان قدس رضوی را دارای سهمی بزرگ در حفظ، نگهداری، مرمت و تحقیق بر روی نسخ خطی دانست.

میراث مکتوب- دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در گفتگویی با اشاره به عدم پیگیری مطالبات منعقد شده در تفاهم نامه‌ها میان مراکز فرهنگی، ارزشمند بودن تفاهم را در تسهیل و سرعت بخشیدن به موارد همکاری دو مرکز عنوان کرد.

وی، با مثبت ارزیابی کردن ارتباطات این مرکز و کتابخانه آستان قدس رضوی طی 3 دهه گذشته، به نوع مراودات پژوهشی فی مابین اشاره کرد.

ایرانی با بیان اینکه وجود نسخه‌های خطی منحصر به فرد می‌تواند زمینه‌ساز ترویج علم و فرهنگ باشد، کتابخانه آستان قدس رضوی را دارای سهمی بزرگ در حفظ، نگهداری، مرمت و تحقیق بر روی نسخ خطی عنوان کرد که نسخه‌های متعددی از این مرکز توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است.

وی پایه و اساس فعالیت مرکز میراث مکتوب را شناسایی و پژوهش و انتشار متون علمی بازمانده از گذشتگان عنوان کرد و این فعالیت را مبتنی بر همکاری مستمر با کتابخانه‌های معتبر برشمرد.

ایرانی، منعقد شده با کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را زمینه ساز برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مشترک عنوان کرد و ارتباط علمی این دو مرکز را الگویی برای ایجاد تعاملات از سوی دیگر مراکز مطالعاتی با مرکز میراث مکتوب برشمرد.

حجت الاسلام سیدجلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز تسهیل دسترسی به منابع پژوهشی و توجه به نیات واقفان در ایجاد دسترسی پژوهشگران به منابع وقفی را بخشی از عملکرد این سازمان در راستای فراگیری و تسهیل امر پژوهش عنوان کرد.

گفتنی است برقراری ارتباط فرهنگی و علمی با اسلام شناسان و ایران شناسان خارجی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های نسخه‌شناسی، تصحیح متون، فهرست نویسی، نمایه‌سازی، همکاری و مشارکت در چارچوب و انتشار آثار در زمینه نسخ خطی به صورت نسخه برگردان، تصحیح انتقادی متون کهن، کتاب شناسی‌ها و تبادل تصاویر نسخه‌های خطی از جمله مواردی بود که در امضای این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفت.

گفتنی است تـفـاهم‌نـامـۀ همکاری بین مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، صبح امروز سه‌شنبه 7 تیر 1401، به امضا دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رسید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612