کد خبر:8835
پ
negare

چگونگی روند تركيب بندی در نگاره های ايرانی

چگونگي روند تركيب بندي در نگارههاي ايراني؛ مورد پژوهشي: (نگاره «بازي شطرنج بوزرجمهر و سفير هند» از نسخه خطي شاهنامه بايسنقري).

میراث مکتوب – امروزه تقریباً تردیدی نیست كه نگاره های ایرانی با استفاده از پیش نمونه ها تركیب می شده اند.

با این حال، این پرسش اساسی كه تركیب این پیش نمونه ها بر اساس چه ضوابطی صورت میگرفته، قابل طرح است. مقالۀ پیش رو با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی موردی تلاش میكند تا با تكیه بر مشاهده دقیق مجلس بیست ویكم شاهنامه بایسنقری یعنی «بازی شطرنج بوزرجمهر و سفیر هند»، چگونگی روند تركیب عناصر و اجزاء را در نگاره های ایرانی بكاود.

در این پژوهش، ضمن طرح مهمترین نظریه ها درباره چگونگی این روند، سرانجام مشاهده میشود كه اگرچه هیچ یك از این آراء به تنهایی نمی توانند از عهده توجیه آن در نگاره یاد شده برآیند، اما تركیبی از این نظریه ها میتواند این روند را در نگاره پیش گفته بازسازی و تبیین كند  .

متن کامل این مقاله نوشتۀكامران افشار مهاجر، طيبه بهشتی که در دو فصلنامه آينه ميراث ، سال سيزدهم، شماره 2 (پياپي 57) اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612