کد خبر:5998
پ
فاقد تصویر شاخص

چگونگی رابطۀ خطابه و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان

کتاب قدرت، خطابه، منبر تالیف سید محمد شیخ احمدی به همت انجمن ایرانی تاریخ و نگارستان اندیشه به تازگی منتشر شده است.

میراث مکتوب – کتاب قدرت، خطابه، منبر تالیف سید محمد شیخ احمدی به همت انجمن ایرانی تاریخ و نگارستان اندیشه به تازگی منتشر شده است.


کتاب قدرت، خطابه، منبر پژوهشی دربارۀ رابطۀ خطابه  و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان است.


این اثر حاصل رسالۀ دکتری نگارنده در رشته تاریخ است که شامل چهار بخش می شود.


در بخش اول پس از تشریح پیشینه، اهداف و روش انجام پژوهش به تعریف کلیاتی درباره خطابه و منبر پرداخته شده است. همچنین قدرت خلافت عباسی بر اساس نظریات جامعه شناختی ماکس وبر در موضوع اقتدار و مشروعیت و انواع آنها بررسی و تحلیل شده است.


موضوع بخش دوم سیاست های عباسیان و بهره برداری از خطابه و منبر در اجرای آنهاست. چند نمونه از سیاست های فرهنگی نظام خلافت عباسی بررسی شده است.


در بخش سوم ابتدا در دو فصل به بررسی تحولات خطابه و منبر در عصر عباسی و سپس به کارکردهای خطابه و منبر در این عصر پرداخته است. بحث اصلی این بخش کارکرد خطابه و منبر در رسمیت یافتن قدرت خلیفه و ولیعهدش است.


شیوه های نظارت و کنترل نظام خلافت عباسی بر خطیبان و واعظان موضوع بحث چهارم است.


همچنین برای تکمیل بحث های این کتاب در بخش ضمائم معروفترین خطیبان و واعظان عصر عباسی با استناد به منابع تاریخی و ادبی معرفی شده اند.


این کتاب به همت انجمن ایرانی تاریخ و نگارستان اندیشه در سال 93 در شمارگان 1200 نسخه منتشر و با قیمت9500 تومان روانه بازار کتاب شده است.


منبع: انجمن ایرانی تاریخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612