کد خبر:3876
پ
۵۲

چهار نامه درباره غلامعلی عزیز السلطان، ملیجک ناصرالدین شاه

چهار نامه درباره غلامعلی عزیز السلطان، ملیجک ناصر الدین شاه عنوان یکی از بیست و یک نوشتار جلد بیست و یکم کتاب پژوهش های ایران شناسی است.

میراث مکتوب – چهارنامه دربارۀ غلامعلی عزیز السلطان، ملیجک ناصر الدین شاه عنوان یکی از بیست و یک نوشتار جلد بیست و یکم کتاب پژوهش‌های ایران‌شناسی است که به قلم کریم اصفهانیان به رشتۀ تحریر درآمده و به تازگی در انتشارات دکتر محمود افشار یزدی به چاپ رسیده است.
علاقۀ مرموز و اسرار آمیز ناصر الدین شاه به غلامعلی عزیز السلطان ملقب به ملیجک پسر محمد و برادرزادۀ زبید گروسی، زن صیغه ای با نفوذ ناصر الدین شاه از دوران شیرخوارگی که به اعتقاد بسیاری غیر قابل توجیه است، پس از گذشت سال ها هنوز در پشت پردۀ ابهام باقی است. این علاقه و انس تا بدان جا بود که ناصر الدین شاه دختر هشت سالۀ خود، اختر الدوله را به عقد او درآورد. در برخی اسناد، که در همین نوشتار هم به آن اشاره شده است، آمده عزیز السلطان به شاه عرض کرد چرا نوکرهای شما به پسرهای تان تعظیم می کنند و از برای من کسی تعظیم نمی کند؟ و شاه در پاسخ او گفته است: «هر کسی به تو تکریم نمی‌کند با شمشیرت شکمش را پاره کن.»
چهارنامه همان طور که از عنوان آن پیداست ، چهار نامه مربوط به عقد و عروسی عزیز السلطان با دختر ناصر الدین شاه را در بر می گیرد و از مجموعه اسناد و مدارک خاندان غفاری است. در این مقاله مؤلف در ابتدای هر نامه به معرفی ویژگی های آن پرداخته سپس متن کامل نامه در ادامه آورده است. تصویر این نامه ها، که گاه در حواشی به دست خط خود ناصرالدین شاه آراسته شده، در انتهای مقاله آمده است.
عناوین چهار نامه به ترتیب قرار گرفتن در کتاب به شرح زیر است:
دربارۀ عروسی عزیز السلطان ( ملیجک) با اختر الدوله دختر ناصر الدین شاه
عریضۀ غلامحسین خان امین خلوت به ناصر الدین شاه دربارۀ هزینۀ عروسی عزیز السلطان (ملیجک)
مستدعیات سرکار عزیز السلطان که ان شاء الله امروز باید مرحمت شود
مجلس جشن و سرور در دربار ناصر الدین شاه (موافقت با تقاضای ملیجک «عزیز السلطان» )
متن کامل این نوشتار را در ادامه می خوانید.تنظیم خبر از سهیلا یوسفی

…………………………………………………

نظر کاربر: مجیدعبدامین
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ – ۱۳:۴۴
با عرض سلام و ادب. در متن فوق مکررآ تاریخ فوت امینه اقدس گروسی سال ۱۳۰۸قمری نگاشته شده که اشتباه می باشد و تاریخ درست آن واقعه بیست و هشتم ذی حجه سال ۱۳۱۲هجری قمری بوده است. با تشکر.

پاسخ آقای کریم اصفهانیان: باسلام و احترام، به استحضار می رساند حق به جانب فاضل محترم جناب آقای مجید عبد امین است، به شرط حیات این سهوالقلم را در آینده در اولین کتاب خود به نام خود ایشان اصلاح خواهم کرد. از توجه و دقت ایشان بسیار سپاسگزارم/ سه شنبه ۹ مهر ۹۲

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612