کد خبر:5109
پ
osmanpasha-m1

چاپ دوم تاریخ عثمان پاشا با اصلاحات و اضافات

چاپ دوم کتاب تاریخ عثمان پاشا (شرح لشکرکشی عثمانی به قفقاز و آذربایجان) تألیف ابوبکر بن عبدالله به اهتمام یونس زیرک ترجمه از ترکی عثمانی، مقدمه و توضیحات نصرالله صالحی از سوی نشر طهوری منتشر شد

میراث مکتوب – چاپ دوم کتاب تاریخ عثمان پاشا (شرح لشکرکشی عثمانی به قفقاز و آذربایجان) تألیف ابوبکر بن عبدالله به اهتمام یونس زیرک ترجمه از ترکی عثمانی، مقدمه و توضیحات نصرالله صالحی از سوی نشر طهوری منتشر شد.

این اثر مشتمل بر سه متن تاریخی است:

۱ – تاریخ عثمان پاشا به قلم ابوبکر بن عبدالله در شرح تهاجم عثمانی به قلمرو صفویان در قفقاز و تصرف این مناطق.

۲ – نامۀ عوض افندی از دمیرقاپو (دربند) به عثمان پاشا.

۳ – گزارش مشروح یورش عثمانی به آذربایجان و تصرف تبریز به فرماندهی عثمان پاشا، به قلم مورخ همراه او، ابراهیم رحیم‌زاده چاوش.

هر سه متن به جهت آگاهی های ارزشمندی که در خصوص برخورد صفویان و عثمانیان در دورۀ حکمرانی شاه محمد خدابنده (۹۸۵ – ۹۹۶ ) و سلطان مراد سوم (۹۸۲ – ۱۰۰۳) در اختیار می گذارند از جهات مختلف دارای اهمیت هستند.

اگرچه بیشترین ارزش و اعتبار کتاب به جهت آگاهی های تفصیلی دربارۀ کم و کیف برخورد نظامی دو طرف درگیر است؛ با این حال، در این کتاب می توان در کنار آگاهی های نظامی، جغرافیایی و قوم شناسی به وضعیت شهرها، روستاها، راه ها، بناها و نیز چگونگی قتل عام مردم تبریز برخورد.

سلسله صفوی از مهمترین دودمان‌های پادشاهی ایران است که از سال ۹۰۷ تا ۱۱۳۵ بر ایران و بخشی از سرزمین‌های مجاور فرمانروایی می‌کردند. نویسنده در این اثر سعی کرده با استفاده از منابع و مستندات دوره صفویه و پژوهش‌های انجام شده درباره این دوره اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران را ترسیم کند. «تاریخ عثمان پاشا» که شرح لشکرکشی عثمانی به قفقاز و آذربایجان (تصرف تفلیس، شروان و تبریز) است و ابوبکر بن عبدالله آن را مکتوب کرده و به کوشش دکتر یونس زیرک فراهم آمده است.

حوادث و رویدادهای این مقطع در فاصله سال‌های ۹۸۶ تا ۹۹۳ هجری قمری به وجود آمد. تاریخ عثمان پاشا به سفرهای نظامی دوران سلطان مراد سوم به قفقاز، داغستان و تبریز می‌پردازد. این اثر که از سوی تاریخ پژوهان ترکیه مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته در سال ۲۰۰۱ ترجمه و منتشر شد و در ایران هم دکتر نصرالله صالحی استاد دانشگاه قزوین از ترکی عثمانی آن را به فارسی برگردانده و مقدمه و تصحیح آن را انجام داده است.
و اما چاپ حاضر برخی اصلاحات و افزوده‌های تازه است؛ از جمله مقدمۀ یونس زیرک، ترجمۀ مقدمۀ مارینه ایلوریدزه و پیوستی جدید. همچنین سالشمار کتاب تصحیح و تکمیل شده و برخی اشتباهات تایپی و چند مورد افتادگی و افزودگی نیز اصلاح شده است.

چاپ جدید کتاب تاریخ عثمان پاشا با اصلاحات و اضافات در شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۳۴۱ صفحه به بهای ۲۲۰۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات طهوری به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612